OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Verandermanagement

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Verandermanagement

    Hier vindt u artikelen rond boeken over veranderkunde en verandermanagement. Van Verdraaide organisaties en draagvlak tot weerstand. Alles voor wie organisaties wil veranderen.
    Pagina 78 van 1.635 resultaten
    recensie
    Verandermanagement
    19 januari 2007
    Seán-Michael Franssen
    2-3 minuten leestijd
    Veel organisatieveranderingen mislukken jammerlijk. Men slaagt er niet in de veranderdoelstellingen te realiseren. Dit falen blijkt grotendeels terug te voeren op de verstorende menselijke factor. Die factor maakt het ook lastig, en zeker ook ongewenst. Dus een soort kookboek met allerlei slimme tips & tricks voor alle denkbare situaties tijdens veranderingstrajecten is altijd welkom.
    recensie
    Verandermanagement
    11 januari 2007
    Joke Verplanke
    De titel van dit boek is een beetje verraderlijk, want dit lijvige boek gaat niet over de inhoud van het vak coaching. Waar gaat het wel over? Het verduidelijkt de kaders van coaching en het gaat in op de vraag wanneer coaching wel of niet bruikbaar is in organisaties. 'De coach approach' is geschreven door een groot scala aan auteurs met verstand van zaken. Het boek bestaat uit drie delen. Deel 1 handelt over de principes van het veranderen van mensen en organisaties. Deel 2 werkt dit uit voor Human Resource Management, leiderschap en veranderingsmanagement. Deel 3 gaat in op de praktische aspecten van coaching.
    recensie
    Verandermanagement
    27 november 2006
    Peter de Roode
    2-3 minuten leestijd
    Het boek 'Onze ijsberg smelt' van John Kotter en Holger Rathgeber is het verhaal van een pinguïnkolonie die de noodzaak voelt (aan den lijve in dit geval) om te veranderen. De auteurs beschrijven welke groepsprocessen er kunnen plaatsvinden bij veranderingen. Dit in tegenstelling tot het bekende boekje 'Wie heeft mijn kaas gepikt' (van Johnson en Blanchard) dat zich voornamelijk richt op verandering vanuit individueel perspectief. Kotters acht regels voor succesvolle verandering dienen als basis voor dit boek. Aan hand van een simpel verhaal dat in een uurtje te lezen is, kunnen organisaties zich voorbereiden op een belangrijk veranderingsproces. Maar zoals het vaak gaat met metaforen: de een loopt er mee weg, de ander kan er niets mee.
    recensie
    Verandermanagement
    26 oktober 2006
    Paul Breman
    5-7 minuten leestijd
    Het boek 'Meegaan of dwarsliggen' van Peter de Roode gaat over het veranderen van organisaties. Hier zijn natuurlijk al heel veel boeken over geschreven, zowel in het Engels als in het Nederlands. Maar De Roode biedt een nieuw perspectief: hij gaat namelijk ook in op de rol van medewerkers bij verandering. 
    recensie
    Verandermanagement
    20 oktober 2006
    Jo Bos
    Veel managers en adviseurs weten hoe moeilijk het is om een cultuur in een organisatie te veranderen. Velen hebben zich er al eens op stuk gebeten. Nieuwe inzichten over dit onderwerp zijn dan ook altijd welkom. Met extra belangstelling heb ik daarom het boek van Richard Barret getiteld 'De waarden van mijn bedrijf' ter hand genomen. De ondertitel 'Zo verander of creëer ik een organisatiecultuur' immers belooft veel. Die belangstelling kwam overigens ook voort uit het feit dat ik nogal gecharmeerd ben van zijn eerdere werk. 'Naar bedrijfsvoering met een ziel' bijvoorbeeld, een boek dat op een mooie manier een verbinding legt tussen hemel en aarde, tussen zakelijk ondernemen en persoonlijke en spirituele ontwikkeling dan wel leiderschap.
    nieuws
    Verandermanagement
    2 september 2006
    Pierre Pieterse
    1-2 minuten leestijd
    Over veranderen is en wordt ontzettend veel geschreven. En bijna altijd is de boodschap hetzelfde: het gaat zo vaak mis. Dat is ook de boodschap van Peter de Roode, auteur van het boek Meegaan of dwarsliggen. Volgens De Roode gaat veranderen beter en effectiever wanneer organisaties de weg der geleidelijkheid kiezen. Of, nog beter: de weg der betrokkenheid. Die weg mag dan tijdrovend zijn, maar écht tijdrovend worden veranderingen pas als ze mislukken. In een interview zegt De Roode: ‘Het succes van een verandering is niet afhankelijk van de inhoud, maar van het proces.’
    interview
    Verandermanagement
    23 augustus 2006
    Walter van Hulst
    8-11 minuten leestijd
    De Harvard Business Review noemde het al direct een belangrijke doorbraak op het gebied van management. Robert Quinn, vooral bekend om zijn ‘model van concurrerende waarden’, richtte anderhalf jaar geleden het centrum voor Positieve Organisatie Wetenschap op, samen met onder andere Kim Cameron.
    interview
    Verandermanagement
    23 augustus 2006
    Annegreet van Bergen
    9-12 minuten leestijd
    Een goede manager ziet veranderingen aankomen. Daarom is het eigenlijk een pleonasme om te praten over Verandermanagement, erkent Erwin van de Pol. Niettemin schreef hij er een essay over.
    achtergrond
    achtergrond
    Verandermanagement
    23 augustus 2006
    Yousri Mandour
    7-10 minuten leestijd
    recensie
    Verandermanagement
    22 augustus 2006
    Gert-Jan Smit
    4-5 minuten leestijd
    Door u(w) innerlijk te transformeren bent uzelf de sleutel tot verandering van uw omgeving, zo luidt de conclusie van het boek 'Presence'. In die zin geven Peter Senge (onder meer auteur van 'De Vijfde Discipline') en zijn co-auteurs antwoord op de vraag wat nodig is om diepgaande veranderingen en doorbraken in mensen en organisaties te bewerkstelligen. Het boek gaat overigens verder dan het niveau van organisatieveranderingen, het rept ook over wenselijke of noodzakelijke veranderingen op mondiaal niveau waarbij de mens de sleutel is.
    achtergrond
    Verandermanagement
    22 augustus 2006
    Martin Loeve
    7-10 minuten leestijd
    interview
    Verandermanagement
    17 augustus 2006
    Walter van Hulst
    8-11 minuten leestijd
    Wat is dat toch met veranderen? We weten met z’n allen dát het moet, maar nog steeds niet precies hóe, alle seminars met deskundigen, collegereeksen door hoogleraren, en wijsheden van goeroes ten spijt.
    interview
    Verandermanagement
    17 augustus 2006
    Marike van Zanten
    9-13 minuten leestijd
    ‘Organisatieontwikkelaar’ noemt Léon de Caluwé zichzelf. Maar hij is ook management consultant, getuige het feit dat hij recent door het blad Management Team op de tweede plaats belandde van de Top 10 van machtigste consultants in Nederland.
    achtergrond
    Verandermanagement
    17 augustus 2006
    Marike van Zanten
    9-13 minuten leestijd
    achtergrond
    Verandermanagement
    17 augustus 2006
    Walter van Hulst
    8-11 minuten leestijd
    recensie
    Algemeen management
    31 juli 2006
    Pierre Pieterse
    3-4 minuten leestijd
    Je hebt veranderingen, en je hebt veranderingen. En wel diepgaande collectieve veranderingen. De sleutel tot zulke echt structurele veranderingen ben jezelf, en in hoeverre die sleutel past, hangt af de persoonlijke groei die je doormaakt. Dat is één van de conclusies na lezing van Presence, het nieuwste boek van Peter Senge, die natuurlijk vooral bekend is van De Vijde Discipline over lerende organisaties en systeemdenken. Met dit boek probeert Peter Senge, samen met zijn co-auteurs Scharmer, Jaworski en Flowers, naar eigen zeggen een alomvattende theorie te ontwikkelen over veranderen en leren. Vandaar de ondertitel: ‘een ontdekkingsreis naar diepgaande verandering in mensen en organisaties’. Hierbij worden allerlei inzichten uit verschillende wetenschappen, wereldreligies en business cases geïntegreerd. Want alleen met een geïntegreerde visie en aanpak kunnen we de gewenste en noodzakelijke diepgaande veranderingen realiseren. Presence wil inzicht geven in hoe de mens als collectief mondiale vraagstukken kan beïnvloeden, zoals mondialisering en de groter wordende kloof tussen arm en rijk. Maar ook voor diepgaande veranderingen op kleinere schaal zoals het veranderen van bijvoorbeeld een gezondheidszorgsysteem of het creëeren van een nieuwe onderneming, is volop aandacht. Het is natuurlijk niet voor niets een ‘allesomvattende ontdekkingsreis’ naar de wortels van veranderen.
    recensie
    Verandermanagement
    31 juli 2006
    Gert-Jan Smit
    4-5 minuten leestijd
    Door u(w) innerlijk te transformeren bent uzelf de sleutel tot verandering van uw omgeving, zo luidt de conclusie van het boek 'Presence'. In die zin geven Peter Senge (onder meer auteur van 'De Vijfde Discipline') en zijn co-auteurs antwoord op de vraag wat nodig is om diepgaande veranderingen en doorbraken in mensen en organisaties te bewerkstelligen. Het boek gaat overigens verder dan het niveau van organisatieveranderingen, het rept ook over wenselijke of noodzakelijke veranderingen op mondiaal niveau waarbij de mens de sleutel is.
    recensie
    Verandermanagement
    27 juli 2006
    Gertjan de Groot
    4-5 minuten leestijd
    In deze geheel herziene editie van het boek 'Leren veranderen' gaan auteurs Léon de Caluwe en Hans Vermaak met de lezers in gesprek. Het - door hen in 1999 geïntroduceerde - denken in 'veranderkleuren' is geweldig aangeslagen, iets dat blijkt uit de verkoopcijfers: van de eerste editie van dit handboek zijn maar liefst 40.000 exemplaren verkocht. De auteurs gebruiken deze herziene editie niet alleen om hun eigen nieuwste inzichten te delen maar ook om de vragen, de reacties en de misverstanden die zijn ontstaan naar aanleiding van de eerste editie, te bespreken. 
    recensie
    Verandermanagement
    20 juli 2006
    Bas Braad
    2-3 minuten leestijd
    Presence, het nieuwe boek van Peter Senge, C. Otto Scharmer, Joseph Jaworski en Betty Sue Flowers is even wennen. Het is duidelijk anders dan de andere boeken die we kennen van Senge over de lerende organisatie. Deze eerdere boeken blinken uit in duidelijke structuren, aangevuld met heel veel tips hoe deze in de praktijk te brengen. Met dit boek wil Senge ons inzicht verschaffen hoe diepgaande collectieve verandering plaatsvindt. 

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden