OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 567 van 11.907 resultaten
recensie
recensie
Persoonlijke effectiviteit
28 februari 2005
Sandra Barendrecht
2-3 minuten leestijd
Het 'Oefeningenboek voor groepen' van Lex Mulder, Herma Hagen en Wicky Voors onderscheidt zich van andere werkvormenboeken voor trainers door de gehanteerde systematiek.
recensie
Advisering
10 februari 2005
Martin Loeve
1-2 minuten leestijd
Wie wil 'Managen met de boerenverstandfactor' als leidraad, hoeft in ieder geval niet lang te lezen. In tachtig pagina's wordt een heldere structuur geboden om een visie en missie te ontwikkelen, deze te vertalen naar een einddoel en naar inrichting van de organisatie.
recensie
Advisering
10 februari 2005
Carla Verwijs
Het eerste dat opvalt aan 'Managen met de boerenverstandfactor' is de dikte, of liever de dunheid van het boekje. Dat is aantrekkelijk: allerlei managementonderwerpen komen kort en bondig aan de orde. De schematische overzichten zijn handig, net als de samenvattingen aan het eind van elk hoofdstuk ('Even recapituleren') en de acties.
recensie
Advisering
10 februari 2005
Gwen Wulfers
'Managen met de boerenverstandfactor', is een boekje om even op een verloren zondagmiddag te lezen. In slechts 70 bladzijden gaan de schrijvers in grote stappen door onderwerpen als: visie en missie, product-, proces-, en systeemgerichte organisaties, weerstand bij veranderingen en communicatie.
recensie
Algemeen management
3 februari 2005
Bertrand Weegenaar
3-4 minuten leestijd
Rijnkade 1 in Utrecht anno 2005. Het gebouw wordt gerenoveerd, maar niets wijst meer op de grandeur van het verleden. Tot voor kort was dit het hoofdkantoor van de SHV: de Steenkolen Handels-Vereeniging. Nu is het onooglijke pand gelegen naast het nog onooglijker betonnen monster Hoog Catherijne. Een eeuw terug zetelden op deze locatie de familie Van Beuningen, machthebbers in de regio Utrecht, eigenaar van gebouwen en landerijen, weldoeners sociaal en cultureel. Utrecht dankt er o.a. zijn conservatorium en Openbare Leeszaal aan. De SHV is tegenwoordig verstrengeld met de naam Fentener van Vlissingen en bij mij was de eerste associatie met Museum Boijmans-van Beuningen. Geen verkeerde blijkt na het lezen van de biografie Grootvorst aan de Maas D.G.van Beuningen 1877 - 1955 geschreven door Harry van Wijnen en zeer fraai uitgegeven door uitgeverij Balans.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
1 februari 2005
Jaap Hollaar
3-4 minuten leestijd
Mijn eerste vergadering ging over een te houden klassenavond in de tweede klas van de middelbare school. Bij wie thuis? Hoe laat beginnen? Tot hoe laat doorgaan? Wel of niet dansen? Wat drinken we? Wie brengt welk meisje thuis . . . Ik viel buiten de prijzen.
recensie
Verandermanagement
31 januari 2005
Evert Siebenga
2-3 minuten leestijd
Het boek 'De Change maker' wordt door de auteur omschreven als een how-to-guide boek voor mensen die doelbewust willen veranderen of vernieuwen. Het boek is bedoeld voor drie type mensen, de zelfstandige ondernemer, de manager in een bedrijf en de student, die zelf graag de touwtjes in handen neemt. Een andere afbakening waar de auteur een keuze in heeft gemaakt is het soort verandering. In zijn boek staan de doelgerichte kleinschalige verandertrajecten centraal.
recensie
Psychologie
30 januari 2005
Sandra Barendrecht
3-4 minuten leestijd
'Het anti-assertiviteitsboek' van Jeffrey Wijnberg lijkt een tegenhanger te zijn van het succesvolle boek 'Hoe word ik een rat' van Joep Schrijvers. Ondanks de tegengestelde invalshoeken hebben Wijnberg en Schrijvers de ironische schrijfstijl gemeen, evenals de onmiskenbare bedoeling de lezer uit de tent te lokken. Met de nodige omhaal van woorden snijdt Wijnberg in dit boek twee hoofdthema's aan: 'assertiviteit versus nederigheid' en 'het morele oordeel van de therapeut'.
recensie
Marketing
30 januari 2005
Wilfried Nielen
3-4 minuten leestijd
'Managers en de Media' sprak mij al op voorhand aan vanwege onze regelmatige mediacontacten. De auteur heeft ruime ervaring op dit gebied en de verwachtingen zijn dan ook hoog gespannen.
recensie
Organisatiekunde
30 januari 2005
Wouter Jansen
Volgens de schrijvers ontbreekt het de praktijkmanager, adviseur, opleider en student aan informatie over interactief management, waardoor blijkbaar kansen op innovaties aan onze maatschappij voorbijgaan. Het boek 'Internoveer!' moet in deze leemte voorzien door te laten zien, hoe innovaties gerealiseerd kunnen worden met behulp van interactief management.
recensie
Algemeen management
30 januari 2005
Harold Janssen
5-6 minuten leestijd
Hoe werken organisaties nou echt? Temidden van een aanzwellende stroom literatuur waarin wordt aangetoond dat de werkelijkheid in organisaties allerminst wordt gedicteerd door strategieën en business models, geeft de Amerikaanse wetenschapsjournalist Art Kleiner een buitengewoon intrigerende visie op hoe het er in de realiteit van alledag dan wel aan toegaat.
recensie
Organisatiekunde
30 januari 2005
Frans van Schijndel
2-3 minuten leestijd
'Good to great' is een populair geschreven onderzoeksrapport. Men heeft een uitgebreid en langlopend onderzoek gedaan (11 manjaren) naar wat (Amerikaanse) bedrijven over een zeer lange reeks van jaren succesvoller maakt dan referentiebedrijven.
recensie
Algemeen management
30 januari 2005
Ludo de Bie
3-4 minuten leestijd
Adriaan Hoogendijk heeft dit boek geschreven op basis van zijn eigen werk als coach, loopbaancoach en executive coach en als opleider van loopbaancoach en executive coach. Daar waar in 'De schoonheid van het coachen' sprake is van coaching heeft dat dan ook betrekking op deze vormen van coaching. Hoogendijk geeft in het woord vooraf ook aan dat de lezer enig inzicht krijgt in zijn denk-, voel-, kijk-, keuze- en doewereld.
recensie
Leiderschap
30 januari 2005
Michiel Soeters
3-5 minuten leestijd
Echte aandacht kost niets...
Is het ook uw ervaring dat het veel moeite kost mensen te motiveren in deze lastige tijden van loonmatiging en stijgende kosten, dat de vraag om meer salaris steeds vaker met 'nee' beantwoord moet worden en dat zelfs de neiging hebt om mensen 'verwend' te vinden?
recensie
Persoonlijke effectiviteit
30 januari 2005
Bertrand Weegenaar
2-3 minuten leestijd
Op velerlei gebied, gezondheid, leven, werk, voedsel, hobby en kinderen, maar ook sociaal gebied, is de druk bij veel mensen zo groot dat ziekte en zelfs de dood op de loer liggen. Onze levensverwachting is de laatste decennia met sprongen omhoog gegaan, maar gebruikmaken van de mogelijkheden daarvan doen we nauwelijks. We zijn vooral meer gaan werken. Stress en burnout, zijn belangrijke volksvijanden aan het worden. Of zoals Milan Kundera schrijft in 'De traagheid': 'Als de dingen te snel gaan, kun je van niets zeker zijn, van helemaal niet, zelfs niet van jezelf.'
recensie
Personeelsmanagement
30 januari 2005
Gérard Hendriks
'Coachen op gedrag en resultaat' is geschreven voor managers, coaches, P&O functionarissen en HR adviseurs die concreet aan de slag willen met competentiemanagement. Verreweg het grootste deel van het boek (145 bladzijden) bestaat uit een beschrijving van 43 competenties. Deze zijn ingedeeld in zes clusters: Management en Leidinggeven, Ondernemen, Analyse en Besluitvorming, Communicatie, Persoonlijk gedrag en Motivatie. Na de definitie van de competentie volgen gedragsvoorbeelden en bijzonderheden (zoals de ontwikkelbaarheid van de competentie). Vervolgens beschrijven de auteurs vragen die een coach kan stellen om de competentie te analyseren en worden coachingsactiviteiten opgesomd om het gewenste gedrag bij medewerkers verder te ontwikkelen. Tot slot worden doe-het-zelf-tips voor de medewerker geformuleerd. Zo ontstaat een encyclopedie van veel voorkomende competenties.
recensie
Algemeen management
25 januari 2005
Bertrand Weegenaar
3-4 minuten leestijd
Ted Nace heeft met dit boek een intrigerende (en dat is een understatement) blik gegeven achter de schermen van de bedrijfs, juridische en politieke machinaties die het Amerikaanse bedrijfsleven hebben gemaakt tot wat ze op dit moment zijn: werelddominante spelers in honderden bedrijfstakken.
recensie
Algemeen management
5 januari 2005
Peter de Roode
4-6 minuten leestijd
Een boek dat zoveel kritiek heeft op de huidige MBA-opleidingswereld, notabene opgetekend door een insider, zal natuurlijk heel wat stof doen opwaaien. In 'Managers not MBA's', snijdt Henry Mintzberg het thema van (effectief) management aan in relatie tot MBA's. Dat deed hij al eerder in onder meer 'Mintzberg over Management' maar in zijn huidige boek komt de MBA-opleiding meer centraal te staan.
recensie
Personeelsmanagement
5 januari 2005
Sandra Barendrecht
2-4 minuten leestijd
Stel, u bent al jaren directeur van de Sociale Dienst. De organisatie kenmerkt zich door een bureaucratische werkwijze en een beheersmatige cultuur. De door de overheid opgelegde regels dienen zo correct en punctueel mogelijk te worden nageleefd. Maar dan komt de dag dat de overheid beseft dat een andere werkwijze beter bij de tijdgeest past. U mag de Sociale Dienst omvormen van een ambtelijk georganiseerde overheidsinstelling, naar een klantgerichte en resultaatgerichte onderneming. Wat komt daar allemaal bij kijken?