Wat de link is tussen het event en het boek Online invloed? Het hele boek is gebaseerd op dit model! Dus wil je leren hoe je mensen online aanzet te actie (oftewel aankopen)? Dan is dit boek van Bas Wouters en Joris Groen een echte must-read.
Waarom je invloed moet uitoefenen op het gedrag van jouw volgers
Het Fogg Behavior Model bestaat uit 3 onderdelen: prompts, motivatie en ability. En dit laat direct zien wat jouw online bezoeker nodig heeft om actie te ondernemen. Hij moet weten wat je van hem vraagt: welke actie hij moet ondernemen, maar hij moet ook het gevoel hebben dat hij in staat is om de actie uit te voeren en de motivatie hebben om iets te gaan doen. De 3 factoren versterken elkaar en kunnen niet zonder elkaar. Dit verklaart ook direct waarom te veel ondernemers nu nog geen klanten halen uit online kanalen: ze zetten nog niet in op alle 3 factoren.
Daarom is dit boek ook zo'n fijne oplossing. Je leert waarom je de 3 factoren nodig hebt, maar ook hoe je daarbij twee andere principes kunt inzetten, zoals de overtuigingsprincipes van Cialdini. Zonder dat je je daar slecht of onethisch over hoeft te voelen! Dat is namelijk ook nog zo'n ding: mensen voelen zich al snel slecht als ze inzetten op verkoop en bijvoorbeeld schaarste inzetten als overtuigingsprincipe. Terwijl het Fogg Model je leert dat jouw klant dit letterlijk nodig heeft om de drempel over te komen. Je helpt in plaats van dat je manipuleert.
Theorie gecombineerd met voorbeelden en checklists
Het boek begint vrij theoretisch en gaat alle stappen van het Fogg Behavior Model langs. De auteurs geven aan welke onderdelen je daarbij kunt inzetten. Zo krijg je enorm veel simpele handvatten die je kunt gaan inzetten bij jouw online communicatie. Aan het eind sluiten deze hoofdstukken ook af met wat je nu te doen staat. Hierdoor krijg je direct inzichtelijk hoe je de theorie in de praktijk kunt inzetten. En bovendien gaan Bas en Joris aan het eind ook nog in op hoe je de theorie letterlijk kunt inzetten bij bijvoorbeeld online advertenties, mails, landingspagina's en zelfs productpagina's in een webshop.
Alsof dat nog niet waardevol genoeg was, sluiten ze ook nog af met handige checklists waardoor je na het lezen van het boek, bij iedere advertentie of landingspagina kunt checken of je voldoet een alle helpende principes van het Fogg Behavior Model, overtuigingsprincipes van Cialdini en de systemen van Daniel Kahneman.
Wat mij betreft zou iedere marketeer en (online) ondernemer dit boek moeten lezen én toepassen. Je komt er namelijk niet door het simpelweg te lezen en te denken dat je het onbewust wel implementeert. Ik weet 100% zeker dat dit model jou gaat helpen om de volgende stappen te zetten in online marketing en klanten te gaan aantrekken. Online invloed sluit daardoor ook perfect aan op mijn visie op online zichtbaarheid: bouw een merk rondom jouw verhaal, maar zorg er wel voor dat je streeft naar écht resultaat. Niet enkel meer liks & volgers of meer bezoekers, maar juist ook meer klanten.
Mylène Bouwman is online rechterhand op het gebied van social media en het schrijven van blogs. Van advies tot het volledig uitbesteden van je online kanalen.
Over Mylene Bouwman
Mylène Bouwman is online rechterhand op het gebied van social media en het schrijven van blogs. Van advies tot het volledig uitbesteden van je online kanalen.