De waarderende methode bestaat inmiddels zo'n 40 jaar en er zijn vele boeken over geschreven. Voor de Nederlandse lezersmarkt is het altijd een dilemma; moet je nog een keer uitleggen wat Appreciative Inquiry is, of laat je dat bij de goede basisboeken die er inmiddels zijn? Steeneveld kiest er voor om de eerste helft van het boek toch de verandermethode nog ‘ns uit te leggen. Dat doet hij op een kundige wijze, zodat je als lezer die nog niet eerder van appreciative inquiry hoorde, gelijk helemaal bijgelezen bent. De zes fasen komen aan bod, de onderliggende principes worden besproken en de verschillende wetenschappelijke theorieën die factoren van invloed zijn komen langs.
Vanaf bladzijde 65 beginnen de werkvormen, en zij zijn per doorlopen fase (er zijn zes fasen) beschreven, wat het makkelijk maakt om te zoeken naar gepaste vormen in jouw traject. Werkvorm 1 gaat over de waarderende vragen. Vanuit de waarderende methode zoeken we naar dat waar energie zit. Het stellen van waarderende, oplossingsgerichte vragen helpt bijvoorbeeld in een intake gesprek. Steeneveld beschrijft waar de werkvorm kan helpen, beschrijft waarom het helpt, en hoe je het doet. In het geval van de waarderende vragen geeft hij een aantal voorbeelden zoals: Wanneer is dit al (een beetje) aanwezig? En welk verschil maakt dat?
Een andere werkvorm die in de eerste fase thuishoort is die met de vraag: ‘Welk boek wil je lezen?' Bij deze vorm nodig je deelnemers uit om zich voor te stellen dat ze een boekwinkel binnenlopen. En dat ze dan precies het boek zien liggen dat hen verder helpt bij het probleem of thema waar ze mee bezig zijn. In de werkvorm worden deelnemers gevraagd om zelf dat boek te tekenen, of uit te werken. Met titel en ondertitel. De kaft. Dit of dun. Waar het over gaat. Deze werkvorm gebruikte Steeneveld eerder in een LinkedIn blog.
Er worden 39 werkvormen beschreven en er zijn daarna nog twee handouts. De eerste is een korte beschrijving van wat appreciative inquiry is. En de tweede is een interviewinstructie.
Bij het uitdelen van een korte beschrijving van wat appreciative inquiry is, kun je je als facilitator afvragen wat dit toevoegt. Waarom zou je jou groep vertellen over de onderliggende theorie? Uiteindelijk gaat het om het ervaren. En dan ontdekken de deelnemers vanzelf wat ze leuk vinden en wat minder bij ze past. Appreciative inquiry als methode kun je niet leren uit een boek (dat is mijn mening). Maar andere werkvormen leren en delen met elkaar is zeker van toegevoegde waarde. En dat blijkt in Appreciative Inquiry van Matthijs Steeneveld voldoende aanwezig. Dus ook voor de doorgewinterde waarderende facilitator zit er nog wat leuks tussen.
Dr. José W. Otte MBA werkt als waarderend onderzoeker met een bedrijfskundige gedragswetenschappelijke achtergrond. Zij faciliteert sociale innovatie door het introduceren van dialoog groepen waarin gewerkt wordt met bijzondere vragen. Ze is verbonden aan Mizu.
Over José Otte
Dr. José W. Otte MBA werkte als waarderend onderzoeker met een bedrijfskundige gedragswetenschappelijke achtergrond. Zij faciliteerde sociale innovatie door het introduceren van dialooggroepen waarin gewerkt werd met bijzondere vragen. Ze was verbonden aan Mizu. José geniet inmiddels van een welverdiend pensioen, en recenseert geen boeken meer.