Hoe fijn is het om vanuit je intuïtie een besluit te nemen, in plaats van vanuit je hoofd feiten, cijfers en onderbouwingen te lezen? En hoe kun je leren om op je intuïtie te vertrouwen en deze aan te spreken? Dat maakt Marcel Adriaanse concreet en direct toepasbaar in Zakendoen op gevoel. Eb hij doet dat op heel toegankelijke wijze.
Marcel Adriaanse is verbinder, bedrijvenbouwer, spreker, inspirator en heeft op basis van zijn jarenlange ervaring het "intuïtiemodel" ontwikkeld. Dit model helpt je, als je er klaar voor bent, om je gevoel te volgen en betere beslissingen te nemen, als ondernemer, als manager, als werknemer, voor iedereen is dit een aanrader.
Intuïtiemodel
Het intuïtiemodel bestaat uit zes pijlers, drie intern en drie extern, die per hoofdstuk worden uitgediept en geconcretiseerd, zodat je direct aan de slag kan.
De eerste drie pijlers gaan over jou als persoon en leveren je meer geluk en succes op. Dit zijn: autonomie, analyse en timing. De andere drie pijlers zijn extern gericht en zijn intonatie, empathie en kwetsbaarheid. Je voedt de intuïtie van de ander. Een voorbeeld is als je op acquisitiegesprek gaat. Door je intonatie in te zetten (verschil in toon), empathie te tonen in de ander en jezelf kwetsbaar op te stellen, sluit je aan bij de ander en roep je hierbij de intuïtie van de ander op. Dit maakt dat de ander zich openstelt, tot je aangetrokken voelt, en je bereidt is de opdracht te gunnen.
De twee eye-openers voor mij waren goed luisteren naar de 'tussenwoordjes' van de ander, en daar op inhaken. Bijvoorbeeld 'ik heb weer een gesprek met ....' Het woord 'weer' zegt heel veel. En daar juist op doorvragen, geeft je inzicht in de vraag achter de vraag. Het andere voorbeeld, en daar betrap ik mezelf sinds het lezen van dit boek op, is autobiografisch luisteren. Je hoort de ander wat zeggen en vertelt je eigen verhaal daarbij. Hierdoor heb je eigenlijk geen aandacht voor de ander. Het maakt je krachtiger om bij de ander te blijven.
De kracht van het boek...
Voor mij zit het succes en de kracht van dit boek in de concretisering. Een mooi voorbeeld is de pijler van ‘empathie tonen'. Hieronder verstaat Adriaanse aan anderen vragen ‘hoe is het met je?' en ‘hoe voel je je?' Per pijler beschrijft Adriaanse de ‘vijand (valkuil)'. Als je hoofd vol zit met zorgen of juist met euforie, dan kun je nog zoveel empathie opbrengen, maar is je hoofd te vol, ben je er met je aandacht niet bij, en komt empathie niet oprecht over.
Voor mij zelf een hele mooie les. Niet te veel werk op je bord te nemen, houd ruimte in je hoofd vrij om empathie te tonen, en om er met aandacht bij te zijn.
Elk hoofdstuk start met drie meerkeuzevragen over de pijler. Dit maakt dat je (on)bewust al begonnen bent met het thema. Het zet je aan tot nadenken.
In het boek verwerkt Adriaanse veel casuïstiek, van hem persoonlijk, over wat hij is tegengekomen in de praktijk. Het geeft onderbouwing van de pijlers en maakt het concreet en herkenbaar.
Leesbaarheid
Het boek is heel overzichtelijk opgebouwd en geschreven. Een mooi, duidelijk lettertype. Niet te veel tekst op een pagina. Vetgedrukt als er casuïstiek wordt beschreven. Afwisselend met blauwe one-liners tussendoor, om de essentie te benadrukken.
Zakendoen op gevoel is een echte aanrader voor iedereen die zijn intuïtie wil inzetten om vanuit je gevoel zaken te kunnen doen. En door de concreetheid is het direct toepasbaar.
Over Renée Braken-Krol
Renée Braken is bedrijfskundige en facilitair veranderkundig leidinggevende. Zij heeft ruime ervaring binnen de Rijksoverheid.