Van mislukte student tot managementgoeroe. Dit is de beste omschrijving van het leven van Michael Gerber. In de jaren negentig van de vorige eeuw schreef hij het boek 'The E-myth'.
Een zeer goed boek over het reilen en zeilen van het MKB. Wat gaat er fout en hoe die fouten te voorkomen. Ofwel hoe maak ik mijn onderneming winstgevend en werk ik er zo min mogelijk zelf in? In de jaren negentig is er ook een Nederlandse vertaling van verschenen (met de ondertitel 'De sleutelrevolutie') die niet zo goed liep. Jammer. Het boek 'De ondermersmythe' is onlangs bijgewerkt en opnieuw uitgebracht. Hopelijk maken veel ondernemers en managers nu wel kennis met dit boek. Het is namelijk een absolute aanrader.
Ik gebruik Gerbers stof al jaren en je kunt er binnen bedrijven snel verbeteringen mee aanbrengen en zorgen voor meer omzet, minder kosten en een verbeterde klanttevredenheid. En wie wil dat nu niet?
De ondernemersmythe' bestaat uit een aantal onderdelen. Als eerste gaat Gerber in op de ondernemersmythe: dat ondernemen iets is dat in je bloed zou zitten. Nee dus. Het is een kans zien, die uitwerken en herhaalbaar, kopieerbaar en overdraagbaar maken zodat anderen het uitvoeren. Vooral hard werken en goed managen dus. Wat gaat er fout bij de meeste ondernemingen, waarom stranden ze zo vaak? Hij gaat daarbij in op de verschillende rollen in een onderneming, namelijk de rol van ondernemer, manager en uitvoerder. Drie verschillende rollen met ieder zo zijn eigen taken en doelen. En rollen die in elke onderneming voor moeten komen. Meestal is er een onderbelicht - met alle dramatische gevolgen van dien (faillissement).
Hoe voorkom je deze problemen en zorg je er voor dat de onderneming goed draait en geld oplevert? In het tweede deel formuleert de auteur zes regels die je herkent bij snel groeiende organisaties. De essentie daarvan is dat je je onderneming verandert in een systeem waar werkzaamheden worden uitgevoerd die herhaalbaar, kopieerbaar en overdraagbaar zijn. Van marketing tot verkoop en productie.
In het derde deel maakt Gerber zijn ideeën zeer concreet en legt hij uit hoe je een klein bedrijf kunt opbouwen dat werkt. Alles wordt op een dusdanige manier beschreven dat je als manager/ondernemer de ideeën gelijk in de praktijk kunt brengen. Van de missie en visie van je onderneming tot de concrete processen en acties op het gebied van: - ondernemen - managen - financiën - marketing - verkoop - uitvoering - nazorg. Het vierde onderdeel ten slotte handelt over Sarah, die een bakkerij heeft en die door de schrijver wordt geholpen. Het is de toepassing van de theorie.
Ook de levensloop van Michael Gerber zelf komt daarbij aan de orde. Van mislukte student tot managementgoeroe. Hoewel het boek vooral geschreven is voor ondernemers, is het ook toepasbaar voor alle (!) managers in Nederland. Een absolute aanrader. Stof om in een vakantie over na te denken en er daarna mee aan de slag te gaan.
Deze recensie is gebaseerd op de Nederlandse vertaling.