'Professioneel inkopen' is een studieboek, rijkelijk voorzien van voorbeelden, oefenvragen en per deel ook meerdere cases. De voorbeelden zijn goed, meestal redelijk actueel en hebben toegevoegde waarde. Vanwege het soort boek is de stijl opsommend, verklarend en herhalend.
Het is bijzonder dat deze docenten van de Open Universiteit niet op alle fronten aansluiten bij reeds geaccepteerde inkooptheorie in Nederland, ze presenteren bijvoorbeeld een inkoopproces bestaande uit vier stappen, terwijl de zes stappen van hoogleraar Van Weele gemeengoed zijn. Het boek beslaat drie delen, er wordt gestart met 'Inkoop als bedrijfsfunctie'. Het vakgebied inkoop wordt gepositioneerd binnen een organisatie en in relatie gebracht met andere functionele gebieden als marketing, productie en logistiek. Verder is een hoofdstuk gewijd aan e-procurement, een onderwerp dat goed wordt uitgewerkt, een pluspunt in vergelijking met andere inkoopstudieboeken.
Deel 1 eindigt met een uiteenzetting over het opstellen van een inkoopplan. In het deel 'Relatiemanagement' staat strategievorming centraal. Dit wordt uitgewerkt aan de hand van de make-or-buy beslissing, leveranciersmanagement en vormen van samenwerking met leveranciers. Het onderscheid tussen strategische inkoop enerzijds en tactisch/operationele inkoop anderzijds is daarmee prima in beeld gebracht.
Transactiemanagement is ingevuld aan de hand van het vier-stappen-inkoopproces: specificeren, offreren/selecteren, onderhandelen en contracteren. Volop informatie en kennis, met duidelijke opsommingen en checklists.
Het minpunt aan het boek 'Professioneel inkopen' is het gebrek aan informatie over inkopen binnen de overheid. Binnen de overheid zijn er de laatste jaren volop ontwikkelingen die mijns inziens voldoende aanleiding zijn voor meer aandacht in zo'n studieboek. Dat neemt overigens niet weg dat 'Professioneel inkopen' en een prima studieboek is met een gestructureerde opbouw en prettige stijl.