Aan 'de macht van Google' twijfelt inmiddels niemand meer. Maar wat houdt die macht precies in? Peter Olsthoorn schetst een uitgebreid en nauwkeurig beeld van een bedrijf dat door velen immens bewonderd wordt, maar de laatste tijd ook steeds meer kritiek te verduren krijgt. Is hun lijfspreuk 'Don't be evil' aan het afbrokkelen? Ontzettend veel macht hebben, heeft eigenlijk altijd een corrumperende werking. 'De macht van Google' begint met de ontstaansgeschiedenis van Google. Van het begin af aan heerst er een bijzondere energie. De oprichters zijn gepassioneerd en doelgericht. Allerlei obstakels weten ze te omzeilen met de sympathie die hun project binnen Stanford opwekt. Daarnaast werd het toen al een enorm handige zoekmachine gevonden en wilde men niet meer zonder. Olsthorn behandelt vervolgens uitgebreid AdWords en hoe allerlei innovaties het geniale veilingsysteem van reclameposities tot dé geldmachine van Google heeft gemaakt. Maar de keerzijde wordt ook belicht: klikfraude. Google staat bekend als een bedrijf dat, met het oog op innovatie, alle ruimte biedt om te 'knutselen' in de baas z'n tijd. Dat heeft veel opgeleverd, zoals Google Maps en Gmail. Maar innovatie wordt ook ingekocht door bijvoorbeeld de overname van Blogger en YouTube. Toch lukt het Google niet om van één van deze dingen net zo'n kassucces te maken als AdWords en AdSense. Zoeken en reclame is voor Google echter nog steeds de strategische essentie: zeventig procent van alle tijd en inspanningen zijn daarop gericht. Er is echter nog een ontwikkeling met veel potentie: Google Apps - Docs & Spreadsheets. Ahold en KLM zijn al klant en maken onder andere gebruik van Gmail, vertaling, (video)chat en de agenda. Dus exit Microsoft en lang leve de 'cloud' - overal en altijd toegang zonder software te hoeven installeren. Daarnaast is het gratis OpenSource mobiele besturingssysteem Android met een stille opmars bezig. De iPhone is reeds ingehaald, al krijgt die meer media aandacht. Ook op het gebied van sociaal netwerken wil Google een grote speler worden. De concurrent van Twitter, Buzz, zit goed in elkaar, maar Google weet niet goed hoe ze het gebruik kunnen laten groeien. Hetzelfde geldt voor Social Search: het leeft niet. Toch is Google gestaag op weg naar almacht. Het is de grootste marktonderzoeker ooit, met gigantisch veel data tot haar beschikking waaruit allerlei profielen te destilleren zijn. Google weet echt heel veel van jou. Olsthoorn somt het allemaal systematisch op en dat is best even slikken. Want wat gebeurt er als Google wat minder sympathiek wordt? Als de toenemende macht met de daarbij behorende onlesbare gelddorst het bedrijf van gedachten doet veranderen? Velen menen de eerste signalen van een aanstaande omslag waar te nemen: Google gaat stap voor stap richting het commercialiseren van persoonlijke data. Dat heeft al diverse privacy schendingen opgeleverd. Olsthoorn is wederom uitgebreid: hij geeft vele voorbeelden van alarmerende missers van Google. Toch gaat ze onverstoorbaar door. Is Google nog af te remmen? Daar wordt het op één na laatste hoofdstuk aan besteed. In dat deel zijn ook veel tips te vinden over hoe je zelf kunt ingrijpen. 'De macht van Google' wordt afgesloten met de grote, kritiekloze fan: Nederland. Wow. Ongelooflijk. Je denkt aardig wat te weten over Google, maar het bedrijf heeft ongelooflijk veel aspecten en maakt allerlei veranderingen door, waarvan de gevolgen moeilijk in te schatten zijn. Ik blijf achter met gemengde gevoelens. Je schiet heen en weer tussen sympathie en bezorgdheid en misschien wel angst. Peter Olsthoorn heeft een fantastisch boek geschreven over een bedrijf dat in korte tijd een enorm verschil heeft gemaakt in de wereld en inmiddels een bijna onmisbaar onderdeel van ons leven is geworden. Je kunt eigenlijk niet anders dan 'De macht van Google - Werkt Google voor jou of werk jij voor Google' lezen. Omdat het over zoiets belangrijks gaat.
Over Sonja van Vuren
Sonja van Vuren is online marketeer en tekstschrijver en helpt MKB'ers en ZZP'ers om meer uit hun bedrijfswebsite te halen.