Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Hoe krijg ik ze zover?

Mijn vader wees me op het boek 'Hoe krijg ik ze zover?' van Jan van Setten, entert(r)ainer en (management)coach. 'Is dit boek niets voor jou?' vroeg hij. Goh, wat leuk dat hij zo meedenkt, dacht ik op dat moment. Iets later legde ik pas de link tussen de aansprekende titel van het boek en het feit dat mijn vader de enige man is in een echt vrouwengezin...

Maret van der Wees | 4 maart 2011 | 2-3 minuten leestijd

Zoals de titel al aangeeft, gaat 'Hoe krijg ik ze zover?' over het in beweging krijgen van mensen en het overkomen van weerstand. Het boek is dan ook geschikt voor een brede doelgroep, van managers tot adviseurs, maar ook voor mensen die van nature interesse hebben in het onderwerp.

Jan van Setten heeft een toegankelijke, heldere en humoristische schrijfstijl waarin hij knap zijn enthousiasme en bevlogenheid weet over te brengen op de lezer. De praktische oefeningen en humorvolle anekdotes verduidelijken de theoretische inzichten op een boeiende manier. Al lijkt het gemak waarmee veranderingen gerealiseerd worden in de voorbeelden van Van Setten, me wat onwerkelijk.

De auteur neemt je mee aan de hand van een aantal stappen om je doel te bereiken; het realiseren van een verandering. Om mensen in beweging te krijgen, is het essentieel je bewust te zijn van iemands persoonlijke drijfveren en de mate van betrokkenheid en commitment aan het gestelde doel. Stel je open en eerlijk op over consequenties die voortvloeien uit de verandering. Een open deur natuurlijk dat de manier van communicatie hierbij essentieel is

. Onderken en begrijp verschillen tussen mensen en geef de ander de benodigde dosis waardering en vertrouwen die nodig is om een nieuw gesteld doel of verandering te behalen. Grote kans dat de ander dan het gezamenlijke avontuur aan durft te gaan! Vertrouwen als mentale motorolie voor verandering of een te bereiken resultaat! Lukt dit nou echt niet, zoals bij de groep 'permanente nee-schudders tegen verandering', dan is er altijd nog de mogelijkheid 'respectvol' afscheid te nemen vanuit een persoonlijke betrokkenheid naar de andere persoon.

Over het algemeen is de theorie helder beschreven en worden er intrigerende en vernieuwende inzichten gegeven in het containerbegrip dat 'overtuigen' heet. Toch plaats ik wel een kritische noot bij het gemak waarop de auteur de beschreven stappen denkt te kunnen implementeren. In mijn korte loopbaan als adviseur ben ik er al achter gekomen, dat er de nodige tijd overheen gaat alvorens een verandering daadwerkelijk gerealiseerd kan worden. Dat wordt in dit boek niet voldoende benadrukt.

De voorbeelden in 'Hoe krijg ik ze zover?' lijken soms wat ver gezocht, té makkelijk en hebben iets weg van het 'huis, tuin en keuken kaliber'. Desalniettemin is de auteur er met vlag en wimpel in geslaagd mij te inspireren om aan de slag te gaan met het overkomen van weerstand en het creëren van commitment. Ik kan dan ook niet wachten tot ik het roer in handen kan nemen! Voor nu geef ik het boek een prominente plaats in mijn boekenkast, of misschien kan ik het maar beter verstoppen voor het geval mijn vader het wil lenen...

Over Maret van der Wees
Maret van der Wees is adviseur bij Adviestalent. Zij is geïntrigeerd door de 'vraag achter de vraag' om zo de kern van het probleem te doorgronden en met een mensgerichte instelling het maximaal haalbare eruit te halen, voor zowel de organisatie die zij adviseert als voor zichzelf. Adviestalent leidt jonge talentvolle academici op tot breed inzetbare adviseurs en managers. Adviestalent is een initiatief van Twynstra Gudde.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden