Heb je dat wel eens? Probeer je 'je mensen' enthousiast te krijgen voor iets, werken ze niet mee! Kun je uit een boekje leren hoe je ze wél mee krijgt? Het is Jan van Setten in 'Hoe krijg ik ze zover?' goed gelukt om je op weg te helpen.
Hij neemt je mee in de vraag hoe je zowel voor de relatie als het resultaat kunt gaan. Het ziet er altijd zo gemakkelijk uit als iemand anders voor de troepen uitloopt en ogenschijnlijk met gemak de hele menigte meekrijgt. Wat je dan echter ziet, is de laatste fase van het succes. Als je dat probeert te kopiëren zal dat meestal niet direct zo'n succes blijken te zijn. De stappen die gezet moeten worden naar succes zijn voor veel mensen niet zo zichtbaar.
Het is Jan van Setten in 'Hoe krijg ik ze zover?' gelukt om deze stappen expliciet te maken. De auteur confronteert je op respectvolle manier met je huidige eigen gedrag en hierdoor realiseer je je ook hoe je medewerkers zich gedragen. Je begrijpt wat het effect kan zijn als je echt gaat investeren in jezelf en je medewerkers of bedrijf. Je inleven in de wereld van je medewerkers om zelf te beseffen hoe je ze respectvol kunt raken zodanig dat er inwendig iets bij ze verandert. De kracht: neem je eigen aandeel, maak je medewerkers deelgenoot en zet talent optimaal in om het gezamenlijke doel te bereiken!
Commitment aan het gestelde doel en gewenst gedrag zijn het resultaat. 'Hoe krijg ik ze zover?' neemt je mee in aansprekende en vooral levendige voorstellingen en nodigt je daarmee uit hetzelfde landschap met andere ogen te bekijken. In een helder stappenplan leer je hoe je weerstand kunt omzetten naar positieve energie.
Van Setten neemt je mee in je visie van onbegrip naar begrip in de keuzes die je gemaakt hebt en van begrip naar geloof. Je leert wat het effect kan zijn als je inzichten geeft in de (persoonlijke) voordelen die het doel zal opleveren en inzichten in de 'te managen consequenties' om succes te realiseren. Het boek zorgt voor de nodige inspiratie en handvatten in het 'hoe te realiseren' en je te committeren aan het gestelde doel mét inzet van het gewenste gedrag.
Een kritiekpuntje is dat de oefeningen voor sommige mensen wat te globaal blijven en deze mensen meer geholpen zouden zijn door het verder concretiseren van de oefeningen. Dit boek is een aanrader en waardevol voor iedereen die betrokken is bij veranderingsprocessen. Het leest makkelijk weg en zet je niet alleen aan het denken, het spoort je tevens aan tot actie. Wees benieuwd en merk op wat jouw persoonlijke motieven zijn om dit boek te lezen en dit in praktijk te brengen.
Ben jij bereid om je medewerkers mee te nemen op dit inspirerende pad van de communicatieladder richting gewenst gedrag en doel? Vraag jezelf af; waaruit blijkt dat? Nodig: lef om te durven experimenteren!
Over Judy Bos - de Ruijter
Judy Bos – de Ruijter is zelfstandig organisatieadviseur, trainer en coach van AleiA, Mens & Organisatie Ontwikkeling. AleiA is gespecialiseerd in het begeleiden, vormgeven en realiseren van veranderingsprocessen. Zowel het optimaliseren van bedrijfsprocessen als procesbegeleiding van individu, team en organisatie.