Om te beginnen is 'Verandermanagement in 28 lessen' een prachtig vormgegeven boek. Het formaat lijkt op dat van Moleskine en de stijl draagt bij aan de boodschap. Het zijn informele verhalen, die daarom ook in een meer 'populair' lettertype zijn weergegeven. Het leest als een trein en verveelt geen moment. Een knappe prestatie. Elke les bestaat uit één of meerdere praktijksituaties uit zijn eigen veranderpraktijk. Een prachtig palet van verschillende stijlen en niveaus van interveniëren. Van werkvloer tot CEO.
Boonstra schuwt daarbij niet de lessen echt persoonlijk te maken. Hij deelt zijn overpeinzingen, twijfels en soms zelfs de uitglijders. Zoals het een goed adviseur betaamt, weet hij gelukkig elke uitglijder om te draaien tot een turning point in de verandering. De verhalen zijn vooral bedoeld om de lessen te illustreren, maar niet om de casus van begin tot eind door te spitten. Verwacht daarom met name inspiratie om verandering eens op een andere manier te benaderen.
De verhalen eindigen met uitgebreide reflecties van Boonstra die helpen de les in een breder perspectief te plaatsen. Elke les is een mooie illustratie van het verandermanagement van nu. Geen plannen uitrollen, maar werken aan draagvlak, samen met de mensen. Als iets niet juist lijkt, zorg je dat je achter de waarheid komt. Gewoon logisch nadenken, rekening houdend met de machtsverhoudingen, maar er waar nodig ook recht tegenin gaan. Doen wat nodig is.
De lessen zijn op zich logisch en bekend ('Op zoek naar de kracht van vernieuwing' 'Taboes doorbreken om tot de kern te komen'), maar door de koppeling met daadwerkelijke verandervragen, zijn het allesbehalve holle frasen. Het is vrij snel duidelijk dat het boekje geen poging doet om de wetenschap verder te helpen.
Boonstra weet ondanks de populaire stijl wel de transfer van de wetenschap naar de praktijk te bewerkstelligen. Waar zijn wetenschappelijke werk wellicht een brug te ver is, kan dit boekje helpen een brug te slaan richting de praktiserende verandermanager. Ik ben zelf in ieder geval nieuwsgierig geworden naar zijn andere werk. Het was echter wel fijn geweest als Boonstra wat onderbouwing had gegeven bij zijn lessen, die tenslotte niet allen volledig uit zijn brein zijn ontsproten. He's standing on the shoulders of giants. Een lijstje van must-reads of zijn inspiratiebronnen per les of hoofdstuk zou niet misstaan, maar de lezer moet het doen met een enkele verwijzing naar eigen werk.
Desondanks is dit boekje wel een uniek werk in het verandermanagementgenre. De persoonlijke beschouwingen, de vele praktijkverhalen en de volledigheid maken dit compacte boekje tot een waardevolle aanvulling van elke veranderpractitioner. Voor de onderbouwing weet Boonstra ons te verleiden zijn andere werk ook aan te schaffen.
Over Sietse Rauwerdink
Sietse Rauwerdink is directeur en eigenaar van KoersKaart Managementgames en organisatieadviseur bij SietseR.