In Good to great gaat het om 'eenvoudige' basisprincipes voor personen en bedrijven die excellent willen zijn , zoals bijvoorbeeld: 1. Als leider je ambitie volledig richten op de organisatie, gebaseerd op realistische feiten, en willen dat het bedrijf in de volgende generatie ook succesvol zal zijn.
2. Vanuit een realistisch beeld, uitermate gedisciplineerd, consistent, nooit aflatend, gedreven en gepassioneerd, gericht op samenwerken om de organisatiedoelstellingen realiseren en daarin gepast gebruikmaken van de technologie
3. Een mix van a) persoonlijke bescheidenheid: rustig, bescheiden, gereserveerd, hoffelijk, zichzelf wegcijferend, altruïstisch, b) professionele wilskracht: katalysator, vastberadenheid, legt verantwoordelijkheid bij zichzelf en consequent een professionele standaard hanteren.
4. Stap voor stap de juiste dingen doen, ruimte nemen om te bouwen om met elkaar een vliegwieleffect te creëren.
5. Zoeken naar de juiste mensen, die houden van hun werk en houden van de mensen die met elkaar aan dezelfde doelstelling werken.
Het boek staat vol met intrigerende voorbeelden hoe bedrijven van Good to Great zich ontwikkelen en de bijbehorende leiderschapstijl en persoonlijkheidskenmerken die daarvoor noodzakelijk zijn. Aan het einde van elk hoofdstuk is een korte heldere samenvatting, wat heel plezierig is, omdat de hoofdstukken soms lang uitwijden met voorbeelden en illustratie.
Een boek dat je vlot in een avondje uitleest. De grote lijnen wat er nodig is om excellent te worden(zowel persoonlijk als zakelijk) heb je dan te pakken.