De auteurs hebben het in dit boek over de zogenaamde 'Lift'; indien jouw psychische gesteldheid er een is waarin je zowel resultaatgericht als op anderen gericht bent, en waarin je zowel innerlijk gestuurd bent als naar buiten toe open. Ik weet het, dit zijn zinnen die je toch even twee keer moet lezen en dan moet stoppen om na te denken wat er nu eigenlijk staat. Dit is echter wel het karakter van 'Lift'.
Het is geen vlot weglezend boek maar zet je aan tot nadenken. Regelmatig heb ik het dan ook even weggelegd om mijn gedachten de vrije loop te laten en zodoende de inhoud van het boek beter te kunnen begrijpen. Dit maakt 'Lift' niet minder boeiend. Het is meer een stijl van schrijven, die uitstekend past bij een dergelijk onderwerp.
Het resultaat van deze Lift is inderdaad, zoals de ondertitel van het boek aangeeft, dat je uiteindelijk beter in staat bent situaties positief te beïnvloeden. Het is geen trucje maar een andere basishouding, die je in staat stelt situaties van meerdere kanten te bekijken en daarnaar te handelen. De auteurs geven een viertal vragen die je jezelf moet stellen om zover te komen. De vragen hebben als doel je beter te verplaatsen in de situatie van anderen en van daaruit te handelen. Het gaat wat ver om dit hier verder uit te leggen, dat doet het boek uitstekend.
De auteurs gebruiken situaties als voorbeelden die door het hele boek lopen. Een van die situaties betreft de gebroeders Wright. Begin vorige eeuw hebben zij het vliegtuig uitgevonden. Dat hele proces dient regelmatig als voorbeeld van de methode die de auteurs aandragen. De manier waarop ze problemen hebben opgelost of hoe ze de kennis van anderen gebruikten, dient als verduidelijking van de theorie. Ook voorbeelden uit de privé-situatie van de auteurs worden aangehaald, heel herkenbaar voor iedere lezer, omdat iedereen dergelijke situaties meemaakt. Hierdoor wordt de soms wat zweverige theorie weer heel praktisch. De vier vragen vormen de basis van het boek en vraag voor vraag wordt uitgediept en met veel voorbeelden verduidelijkt.
Dit maakt 'Lift' heel prettig leesbaar en geeft je de mogelijkheid om de betreffende vraag vanuit meerdere invalshoeken te bekijken. Het boek heeft in ieder geval voor mij ook een zogenaamde zelfreflecterende werking. Bijvoorbeeld het stuk waar de auteurs het hebben over het feit dat we vaak extern gestuurd worden. Bij mij rees de vraag: Waarom schrijf ik recensies van managementboeken? Wil ik belangrijk gevonden worden? Of wil ik anderen aanzetten tot het lezen van goede managementboeken? Wat doet het me als iemand me aanspreekt op een recensie? De laatste vraag geeft het antwoord op de eerste drie vragen. Doordat ik meestal vraag of de betreffende persoon ook van plan is het boek te gaan lezen, weet ik inmiddels van mezelf dat mijn motivatie schuilt in het aanzetten tot lezen van managementboeken, wat mijns inziens nog veel te weinig gebeurt.
Over Eric van Arendonk
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.