Met de mondialisering is het fenomeen ‘multiculturele teams’, of ‘global distributed teams’ een stormachtig groeiend verschijnsel. Ondersteund door teleconferencing en al die andere digitale communicatietechnologie, kunnen teams die aan een gedeelde doelstelling werken zich op vijf verschillende continenten bevinden. Communicatie is überhaupt veel multicultureler geworden, met callcenters in Bombay en Paramaribo waar je als klant te woord wordt gestaan.
In die arena schreef trainer/coach Jitske Kramer het boek Normaal is anders!, naar eigen zeggen om managers te helpen met dergelijke multiculturele teams om te gaan, en uiteindelijk om de potentiële meerwaarde die die verschillende culturele achtergronden met zich meebrengen, naar boven te halen.
Dat is nog niet zo makkelijk, zo blijkt uit Kramers boek. Een multicultureel team is het managersequivalent van een mijnenveld. Is het niet door culturele misverstanden - van Aziaten en moslims die ons niet in de ogen kijken, wat ons doet denken dat ze incompetent zijn - dan is het wel vanwege wat Kramer ‘uitsluitingsmechanismen’ noemt. Een van onze favoriete manieren om met mensen uit andere culturen om te gaan, is bijvoorbeeld ze te negeren en ons te beperken tot omgang met ‘soortgenoten’. Allemaal zaken die funest zijn voor het functioneren van een team.
Vandaar dat managers hun ‘interculturele competenties’ dienen te ontwikkelen. Die beginnen bij het verschaffen van een veilige, geborgen omgeving voor iedereen en kunnen gaandeweg uitmonden in het meesterschap dat interculturele sensitiviteit heet.
‘Normaal is anders!’ is vooral een praktisch boek. Geen politiek-correct pleidooi voor verdraagzaamheid, maar de beschrijving van een methode die managers kunnen volgen, willen ze met goed gevolg de multiculturele arena kunnen betreden.
Kramer loodst haar lezer gestaag door die methode heen, in zeer leesbaar proza, gelardeerd met vele voorbeelden. Al met al een zeer geschikt voor iedere manager die leiding geeft aan een multicultureel team, zich ervan bewust is dat juist dat speciale vaardigheden vraagt en vervolgens met de volgende prangende vraag zit: wat nu?