Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Stress: vriend & vijand

'Stress, vriend & vijand. De aanpak van stress, thuis en op het werk' is de titel van het stressboek van Theo Compernolle. Ik ben benieuwd hoe stress ook een vriend kan zijn, want tot op heden heb ik dat nog niet zo mogen ervaren. Het boek beleeft inmiddels zijn elfde druk en ik moet zeggen, nu ik het boek gelezen heb, terecht. Ik heb het boek in een ruk uitgelezen ondanks dat het een dikke 300 pagina's telt. Het boeide me vanaf de eerste bladzijde. Ongelofelijk, denk ik dan, dat ik dit boek bij toeval tegengekomen ben, ik ben toch een fervent lezer van managementliteratuur. Dit boek al ligt dus al sinds 2006 onopgemerkt. Een verborgen pareltje heet dat, geloof ik.

Eric van Arendonk | 13 juli 2011

De auteur gaat uitvoerig in op alles wat met stress te maken heeft. Waar stress vandaan komt, wat de eerste signalen zijn en wat regelrechte alarmbellen zijn. Welke rol stress speelt bij onze gezondheid. In het voorwoord heeft de auteur al een aardige binnenkomer: 'Als je je bedrijf beter kent dan je lijf, moet je niet verbaasd zijn dat het beter gaat met je bedrijf dan met je lijf.' Stress is dan ook iets waar we zelf de grootste veroorzaker van zijn. Compernolle illustreert dit op onorthodoxe wijze. In plaats van te beschrijven wat je moet doen om een burn-out te voorkomen geeft hij een handleiding om tot burn-out te komen. Je schrikt wel even indien je een aantal van die punten herkent en spontaan denkt; oh oh, dat doe ik al. Mooi vind ik de hoofdstukken over het onderwerp veerkracht. Dit onderwerp komt voort uit de beschrijving van stressbestendigheid. Deze wordt veroorzaakt door het individu maal de omgeving. De mate van stressbestendigheid wordt weer veroorzaakt door de veerkracht die een persoon heeft. Deze veerkracht kan ook leiden tot een positieve stress waarin je wordt uitgedaagd tot betere prestaties. De auteur stelt; Veerkracht = Veranderingsbereidheid + Engagement + Invloed + Uitdaging. Uiteindelijk levert dit de zogenaamde stressbestendige managers op. Tijdens het lezen van dit hoofdstuk moest ik sterk denken aan het boek van Jim Collins; 'Good to Great' waarin hij de vijfde generatie managers beschrijft. Dit boek is voor managers een goede aanvulling op dit onderwerp. 'Peopleware-problemen kan men niet oplossen met hardwaremaatregelen', naar mijn mening een prachtig citaat uit het boek. Een fitnesscentrum in je bedrijf wil helemaal niets zeggen over de gezondheid van de medewerkers. De hoeveelheid veerkracht zegt veel meer over de mate waarin je medewerkers uitgedaagd worden, betrokken zijn en of ze wezenlijk invloed kunnen uitoefenen. Daar zitten de parameters om te zien in hoeverre de medewerkers gezond zouden kunnen zijn. De auteur is dan ook heel stellig omtrent stress binnen een organisatie. Hij stelt dat de belangrijkste bronnen van negatieve, rendementondermijnende stress zich bevinden in de invloedssfeer van de leiding van de organisatie en het management. Zij creëren de randvoorwaarden waarin stress bevorderd of voorkomen wordt. Ik ben het daar helemaal mee eens. Ik vrees echter dat dit nog niet altijd zo beleefd wordt in de zogenaamde top. Dit boek is volgens mij ondergewaardeerd, het zou een must moeten zijn voor iedere manager of diegene die dit in de toekomst wenst te worden. Tevens vraag ik speciale aandacht van marketeers uit de dienstverlening. Indien zij dit boek lezen vanuit een klantperspectief in plaats vanuit een medewerkersperspectief zal dit boek bijzonder waardevol zijn, want ik denk dat je medewerkers en klanten in dezelfde categorie kunt plaatsen.

Over Eric van Arendonk

Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden