Het meest verrast werd Van Dyck door de constatering dat de consument een volwassen en evenwichtig mens blijkt te zijn die zich niet gek laat maken. Integendeel, hij doet een succesvolle greep naar macht in een wereld waarin de verhoudingen op hun kop staan. Het zijn de oude industrieën, de financiële wereld en oude machtscentra die zich zorgen moeten gaan maken.
De financiële wereld beleeft een catharsis. Vervuilende industrieën die ons de afgelopen decennia welvaart hebben gebracht, komen aan hun einde. De massale faillissementen in de automobielindustrie zijn daar een illustratie van. Dat de wereld steeds kleiner is, werd onomstotelijk bewezen toen de economische crisis, die in Amerika begon, in no time de hele wereld had besmet. Alles hangt met alles samen en is van elkaar afhankelijk en er moet een nieuw evenwicht komen. Bedrijven en merken moeten op zoek naar een nieuwe identiteit en als ze Fons van Dyck goed lezen, weten ze dat ze beter dan ooit moeten luisteren naar de consument.
Met de titel De kracht van wit verwijst Van Dyck niet alleen naar de kleur van een lege pagina die net is omgeslagen, maar ook naar de tendens naar zuiverheid, een voorkeur voor biologisch geteeld voedsel en fair trade. Hij ziet wit ook als een signaal van verzet en woede tegen de oude gezagsverhoudingen. Hij noemt als voorbeelden de opstand van particuliere aandeelhouders tegen het bestuur van Fortis, en de wereldwijde verontwaardiging over bankiersbonussen. De consument heeft de macht en begint zich dat te realiseren. Steeds harder eist hij van bedrijven en merken dat ze authentiek zijn, dat ze hun omgeving respecteren en naar hun klanten luisteren.
Voor de auteur is wit de kleur van een nieuw begin. Het is wellicht wat vroeg om dat nu al te constateren, maar het eclectische karakter van het boek bevestigt alvast Van Dycks stelling dat er voor niemand meer één wereld en één werkelijkheid bestaat. Alles wordt anders.
Over Linda Huijsmans
Linda Huijsmans is freelance journalist.