'Briljante businessmodellen' richt zich op een brede groep: van de (startende) ondernemer die zijn bedrijf wil doorlichten op consequent doorvoeren van visie naar resultaat, tot de manager die zich wil laten inspireren door cases van internationale ondernemingen. Jeroen Kemperman, Jeroen Geelhoed en Jennifer Op 't Hoog laten zich in dit boek op hun beurt inspireren door vakgenoten. De keuze om voor de cases samen te werken met coauteurs, past daar goed bij. 'Briljante businessmodellen' is zeer toegankelijk geschreven. Het is daardoor mogelijk om in redelijk tempo door de 328 pagina's die het boek telt, te gaan. De gebruikte literatuur en bronnen zijn voor het grootste deel van recente datum. Daardoor is het een actueel boek, dat past bij een tijd waarin (her)oriëntatie op efficiency van ondernemingen zo relevant is. Het is duidelijk merkbaar dat de auteurs zich comfortabel bewegen in de materie, zowel de praktijk als de theorie. De indeling van het boek is glashelder: inleiding, 16 cases, leassons learned. De schrijvers verwachten enige voorkennis van hun lezers. Zeker bij de inleiding is het raadzaam het boek 'Wat is onze naam waard? Creëer blijvend resultaat voor klanten, medewerkers, aandeelhouders en maatschappij' bij de hand te houden, daar wordt regelmatig naar verwezen. De auteurs komen de lezer overigens zelf tegemoet door een overzichtelijke verwijzing naar gebruikte literatuur en bronnen. De belangrijkste begrippen en definities krijgen een toelichting in de begrippenlijst. Die voorkennis is ook nodig bij het zelf maken of beschrijven van een briljant businessmodel. Die mogelijkheid is er met de invuloefeningen aan het einde van de paragrafen in hoofdstuk 1. Goed geselecteerde cases vormen het hart van het boek. Ze beslaan een reeks van tot de verbeelding sprekende merken met ieder een unieke corporate story. Origineel is de eerste in de reeks van cases: de opkomst en ondergang van de VOC. In de ordening van de auteurs gecategoriseerd als 'onbewerkte briljant'. Dat de auteurs zelf een bijdrage aan de maatschappij niet schuwen is zichtbaar in de Ajax-case, waarin zij voorsorteren op een nieuwe positionering van de club, en de suggestie aan de Nederlandse zorgmarkt, eens te gaan shoppen voor inspiratie in India. De vormgeving is simpel maar niet saai. Het geeft het boek een licht karakter, dat past bij de schrijfstijl en bijdraagt aan de leesbaarheid. In de cases merkte ik tijdens het lezen dat de stijl van schrijven varieerde. Jammer, maar niet vreemd, wetende dat er meerdere auteurs aan het boek hebben gewerkt. De citaten van de songs waarmee in deel 1 iedere alinea begint, lijken in het begin iets toe te voegen. In mijn ogen is het overbodige franje, dat heeft het boek niet nodig. Voor de briljantjes die in de figuren gebruikt worden als illustratie, geldt hetzelfde. Regelmatig kom ik als communicatieprofessional vraagstukken tegen op het snijvlak van communicatie en organisatie. Het helpt dan de organisatie 'door te lichten' aan de hand van een businessmodel. Maar ook heb ik gemerkt dat ik als zzp'er moet nadenken over mijn eigen businessmodel. Jeroen Kemperman, Jeroen Geelhoed en Jennifer Op 't Hoog zijn er in geslaagd een model te schetsen dat toegankelijk is en tegelijkertijd recht doet aan de complexiteit van een organisatie. Op meerdere manieren is dit boek daarom een aanwinst voor mijn boekenkast. Deze recensie kwam tot stand in samenwerking met www.MissionLike.com
Recensie
Briljante businessmodellen
Bepaalt een 'briljant' businessmodel het succes van een onderneming? Of helpt het juist 'briljante' ondernemingen te onderscheiden? In 'Briljante businessmodellen, een bijzondere benadering voor betere business' nemen Jeroen Kemperman, Jeroen Geelhoed en Jennifer Op 't Hoog de lezer mee in hun fascinatie voor bedrijven die het anders doen en daarmee echt het verschil maken. Hiervoor maken zij gebruik van zestien zorgvuldig gekozen, herkenbare cases en een goed onderbouwd en makkelijk hanteerbaar businessmodel. Een inspirerend boek voor (startende) ondernemers en managers op zoek naar eigenheid.
Ingrid Spruit
|
22 november 2013