Volgens Geertje Algera, de auteur van Professionele video’s maken met je smartphone, zijn er nog veel meer redenen om aan de slag de gaan met video: wat je ziet wordt beter onthouden, video’s worden veel vaker gedeeld op sociale media dan tekst en makkelijker geconsumeerd. Daarbij zijn jongere generaties vooral vertrouwd met video. Genoeg redenen om aan de slag te gaan dus. Maar hoe doe je dat, een filmpje maken dat interessant is en niet alleen jouw ‘talking head’ laat zien. Algera schreef hiervoor een praktisch en toegankelijk boek.
Basics
Het boek begint met de basics: wat je nodig hebt om te beginnen. Tips over instellingen van je telefoon, de basisuitrusting (naast een smartphone) – een microfoon voor goed geluid is toch wel een must evenals een statief en een powerbank. En voor diegenen die next level willen, zijn in het boek extra adviezen toegevoegd. Ben je al een ervaren smartphone-fotograaf dan is het meeste gesneden koek, maar als je dat nog niet bent, vind je veel praktische tips.
Algera bespreekt de verschillende sociale media platforms: je leest er over filmen voor community’s, horizontaal versus verticaal, wat is de beste lengte van de filmpjes voor welk platform etc. Daarbij krijg je tips om het algoritme van elk platform aan te jagen en vooral je video’s fysiek te delen op elk platform, en niet te delen vanuit je website.
Videoplan
Daarna gaat het wat mij betreft pas echt beginnen. Hoe maak je nu een goede video: wat ga je filmen en hoe? Algera legt uit dat het geheim ligt in de voorbereiding: het maken van een videoplan. Dat hoeft geen lijvig verhaal te zijn, een A4 kan volstaan, maar denk goed na over welke onderwerpen je jouw klanten of volgers wilt laten zien. Wat is het verhaal van jouw video in twee zinnen? Wat zo’n plan interessant maakt is dat het expliciet maakt welke shots je gaat schieten en welke gesproken tekst je op gaat nemen. Die twee componenten bepalen of een video leuk en afwisselend is om te bekijken. Velen van ons komen niet verder dan een one-taker en hier is dus veel te leren. Heel interessant vind ik de 5-shot-methode die je helpt te denken in shots: hetzelfde filmen vanuit steeds een andere hoek, een soort van protocol voor video dat ontwikkeld is door videojournalist Michael Rosenblum. Met deze kennis ga je anders naar filmpjes kijken en krijg je inspiratie om in beeld te brengen wat jij wilt laten zien van jezelf of je bedrijf.
Praktijk
Vervolgens komt de echte praktijk aan bod: video’s maken. Hoe je van een interview bijvoorbeeld veel shots maakt, verschillende manieren om mensen in beeld brengen – op de journalistieke manier of op de manier zoals vloggers dat doen, compositie, camerapositie en nog veel meer. Razend interessant en leuk om te lezen.
En dan heb je een berg shots. Wat dan? Voor mij persoonlijk ligt daar nog een flinke uitdaging en ik denk dat ik niet de enige ben. Het duidelijke stappenplan nodigt uit om met de montage aan de slag te gaan met de volgorde van je shots, muziek, ondertiteling en vormgeving. Daarbij maak je gebruik van (gratis) apps die je blijkbaar ook nog kunt combineren. Van nu af aan ga je heel anders kijken naar reclamefilmpjes, TikTok en YouTube.
Toegevoegde waarde
Tot slot: het is natuurlijk een must voor een boek als dit, dat je via QR-codes (instructie)filmpjes op YouTube kunt bekijken. Dat is een mooie toegevoegde waarde evenals de handige checklist met 20 tips voor het filmen en monteren met je smartphone.
Professioneel video’s maken met je smartphone nodigt je uit om te gaan experimenteren, o.a. door de verschillende opdrachten in het boek. Het heeft mij aangezet om eindelijk eens werk te gaan maken van video’s maken, ik weet nu waar ik moet beginnen. Ik heb er zin in.
Over Ina Boer
Ina Boer is uitgeefcoach en LinkedIn- en marketingcoach voor ondernemers die een boek willen schrijven. Zij was 20 jaar uitgever van managementboeken, waarvan vele op managementboek.nl de nummer 1-positie bereikten en weet als geen ander hoe je goede content maakt.