Even los van inhoud is dit boek in tal van opzichten totaal anders dan andere boeken. Ja inderdaad, de titel die omgekeerd op de cover staat is zoiets. En er is meer. Paginanummers zijn vervangen door een oplopende statusbalk die we kennen van bijvoorbeeld computerupdates. Zo ben je ineens op 59,8% van het boek. Achterin het boek staat de onbegrippenlijst. De twee recensies op de achterflap zijn erg grappig en geschreven door ChatGPT en Rico’s moeder. De hoofdstukken lopen niet op, maar juist af richting ….3, 2, 1, GO!. Zo is er nog wel meer origineels en creatiefs te vinden in het boek, met bovendien een heerlijke no-nonsense schrijfstijl. Alsof de auteur je direct aanspreekt. Erg krachtig, want juist dat maakt dat je in de actiemodus komt.
normaal
Al in het begin krijg je helder geschetst wat voor rare dingen we in Nederland normaal vinden. Wat normaal is, is maar een aanname en al lezende begrijp je meteen waarom het slim is om vragen vanuit een heel ander standpunt te benaderen. Dus vanaf nu is het de bedoeling om eens even niet normaal te doen. Slechte ideeën bestaan niet! Waarbij het wel van groot belang is dat iedereen alles mag opperen wat in het hoofd opkomt. Je weet wel, de veilige omgeving. Maar hoe dan?
Brainstorm voorbij
Wat we meestal gewend zijn? Er is een vraag of probleem en we gaan brainstormen over een goed idee of oplossing. Neem je de handreikingen in dit boek ter harte, dan is dat vanaf nu verleden tijd. Allereerst ga je namelijk een andere vraag stellen over je vraagstuk of probleem. Om vervolgens allerlei slechte ideeën en absurde oplossingen te bedenken. De grap is dat juist al die rare en onrealistische hersenspinsels je ineens een wél realistisch antwoord geven. Tien tegen één dat het iets is dat je zonder ‘los te gaan’ op rariteiten niet had bedacht. Zo omschrijft de auteur nog wel meer mogelijkheden. Keer de vraag eens om of laat een parameter weg om te zien waar je dan uitkomt.
Overal in De kracht van een slecht idee vind je ontzettend veel toffe verhalen die inspireren om zelf ook eens een andere benadering te kiezen. Daar hoef je overigens geen creatieve gave voor te hebben. Iedereen kan het. Mits je er de creativitijd voor neemt.
Over Daniëlle de Jonge
Daniëlle de Jonge – spreker, trainer en bestsellerauteur. Helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn.