PassieVitaliteit is een trendboek. Passie, bevlogenheid, eigenheid, vitaliteit… De boekenkast wordt er haast topzwaar van. Lorraine Vesterink heeft een journalistieke manier gekozen om de boodschap van ‘startmotor voor ondernemingslust’ over de bühne te brengen. Het leverde haar zowaar een nominatie op voor Ondernemersboek van het Jaar. Een prijs die ze overigens uiteindelijk net niet won.
Tien geïnterviewden in het boek leveren tien vuistregels op over hoe je passie moet laten stromen zodat vitaliteit ontstaat. Het zijn niet de ‘usual suspects’ die voorbijkomen, maar ook weer geen ‘nobody’s’. Zo lezen we een interview met Arko van Brakel (met zijn boek Iedereen ondernemer genomineerd voor de titel van Managementboek van het Jaar), schrijft directeur van Carré Hein Jens het voorwoord, en laat ook Alex oprichter René Frijters weten hoe passie heeft geleid tot mooie ondernemingen. Want dat is de rode draad in dit boek: het zijn allemaal mensen die zich niet hebben laten beteugelen, maar actief de kansen gegrepen hebben en iets moois hebben neergezet. Passiviteit is voor hen des duivels oorkussen. Het gaat om passievitaliteit.
Geen speld tussen te krijgen, al zal menigeen blijven worstelen met de vraag: ja, maar hoe doe ik dat dan? Die tien vuistregels moeten daarbij helpen. We geven er vijf:
1. Work hard, play hard, rest hard.
2. Ga op ontdekkingsreis.
3. Doe wat je eigenlijk niet durf.
4. Laat je zien.
5. Kom dichter bij jezelf.
Aardige is dat het wordt opgetekend uit de mond van ervaringsdeskundigen. Hetgeen voor menig lezer een zekere jaloezie op moet wekken: waarom zij wel en ik niet? Het kan motiverend werken, maar met het lezen van dit boek ben je pas een heel klein stukje op weg. Het kan als een ‘wake-up call’ dienen, maar het levert zeker geen panklare oplossingen die direct leiden naar succesvol ondernemerschap. Nadenken over doelen lijkt een goede tip. Brian Tracy en Tony Robbins vertellen in hun lezingen een verhaal over studenten uit een afstudeerklas, in dit geval Yale jaargang 1995, aan wie twintig jaar later werd gevraagd wie van hen hun doelen daadwerkelijk had bereikt. De drie procent die hun doelen hadden opgeschreven, hadden meer persoonlijke rijkdom vergaard dan de andere 97 procent bij elkaar.
Of de inhoud van het boek genoeg is om het woord PassieVitaliteit uiteindelijk tot Van Dale door te laten dringen, is zeer de vraag. Leuk zijn de persoonlijke verhalen, maar adviezen als ‘projecteer een plant op de muur’ en zet de kachel lager omdat een temperatuurstijging van 21 naar 27 graden een productiviteitsverlies van dertig procent oplevert, is wel een beetje dun.
Overigens levert het boek nog een fraai woord dat kennelijk aan een tweede leven is begonnen: BHAG! Dat staat voor ‘Big Hairy Audacious Goal’. Ofwel: hoe kun je in één woord uitleggen wat je doet als bedrijf. Zo heeft Joop van den Ende als BHAG: iedereen de avond van zijn leven. En Google: alle informatie structureren en voor iedereen beschikbaar maken. Kijk, zo levert elk boek altijd wel die paar krentjes waar je wat aan hebt. De BHAG van auteur Lorraine Vesterink? Iedereen passievitaal!