In The Spirit of the Valley (met als bijzonder sprekende ondertitel ‘extreme inspiratie uit het nieuwe Wilde Westen’) het boek dat zij naar aanleiding van die reis schreven, hebben zij de belangrijkste inzichten verzameld. Het boek is een thematisch gerangschikt reisverslag, waarin de bezoeken aan de verschillende ondernemingen en instellingen aanleiding zijn voor bespiegelingen over de historie en de cultuur van Silicon Valley, de invloed van de disruptieve vindingen op de wereld en de vraag wat wij zelf kunnen doen om ons te mengen in de nieuwste ontwikkelingen op technologisch gebied.
Gedurende de reis was de sfeer uitgelaten en enthousiast, blijkt uit het boek. De start-upmentaliteit van Silicon Valley, de openheid van de ondernemers, nerds en whizzkids en de succesverhalen zijn inspirerend en werken aanstekelijk. De deelnemers aan de reis zijn vast van plan iets van wat zij hebben geleerd in Silicon Valley over te brengen op hun eigen organisaties. Uit de korte terzijdes in het boek blijkt dat verschillende ondernemers en CEO’s inmiddels de eerste schreden op dat pad hebben gezet. De belangrijkste les: durf je eigen businessmodel aan te vallen, als jij het niet doet, doet een ander het.
Inmiddels heeft Steven Van Belleghem nog enkele reizen georganiseerd. Een deel van de eerste groep is nogmaals samen op pad gegaan, deze keer naar Singapore. Hoe eensgezind die groep is geweest, blijkt ook uit de start-up die een aantal leden van deze groep gezamenlijk hebben opgezet.
De volledige summary van The Spirit of the Valley vindt u in de januari-editie van Management Summaries en is nu tijdelijk gratis te downloaden
Over Hans van der Klis
Hans van der Klis is freelance journalist. Hij schrijft regelmatig artikelen voor Managementboek.