Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Handboek Commerciële vaardigheden

Handboek Commerciële Vaardigheden van Stefan Renkema heeft ‘De basis voor plezier in het commerciële vak’ als ondertitel. Wat mij betreft maakt het deze belofte waar.

Fred Rutgers | 19 mei 2017 | 2-3 minuten leestijd

Renkema is als docent verbonden aan de Hogeschool Arnhem Nijmegen. Toen ik dat zag bij het voorbijkomen van dit boek was ik eerlijk gezegd benieuwd. Is dit een beetje leesbaar en actueel zo vroeg ik mij af. Je hoort namelijk altijd dat het onderwijs buiten de praktijk staat, en studieboeken blinken doorgaans niet uit qua leesbaarheid.

Ik kan u na het lezen vertellen dat dit allemaal erg meevalt. De jongeren krijgen volgens mij goed en actueel onderwijs, en deze docent kan nog schrijven ook! Het boek is weliswaar duidelijk opgezet als lesboek, maar dat doet helemaal niets af aan de leesbaarheid. Als je iets hebt met het commerciële vak, of je wilt je commerciële vaardigheden ontwikkelen, dan is Handboek commerciële vaardigheden een aanrader. Renkema leg helder uit wat de theorie is en laat deze bovenal goed aansluiten bij de praktijk. Ook actuele commerciële vaardigheden zoals social selling komen aan bod. Je hebt het gevoel dat je er ook gewoon morgen mee aan de slag kunt. Je ziet duidelijk dat Renkema weet waar hij het over heeft en dat hij meegaat met de actuele ontwikkelingen in het vak. Hoezo, het onderwijs leidt mensen op met verouderde kennis? Ik kom zat verkopers tegen die claimen dat ze tot de top in hun vak behoren die van dit boek nog veel zouden kunnen leren!

Zelfs de psychologische en fysieke aspecten van het verkoopvak komen aan de orde. Strategie en onderhandelingstactiek, uitstraling en presentatietechniek, slimme tips voor het schrijven van een aantrekkelijke offerte of het aan tafel komen bij de juiste persoon, het komt allemaal aan de orde. Zelf doe ik al bijna dertig jaar onderzoek naar waarom iemand wel of niet van een verkoper iets wil kopen. Daarbij kijk ik zowel naar de harde als ook naar de zachte minder scherp te benoemen aspecten. Als ik dan dit boek lees ben ik echt aangenaam verrast. Als Renkema jouw docent is, dan mag je als student trots zijn, want dan leer je het vak van een topper met passie voor het vak. Dat voel je aan alles als je dit boek leest. Je merkt ook aan alles dat Renkema zelf een man is uit de praktijk. Hij heeft als accountmanager, salesmanager en commercieel directeur zelf met beide benen in de modder gestaan waardoor hij kan bogen op waardevolle praktijkervaring. Wat mij betreft is dit boek dus een aanrader voor iedereen die er als verkoper alles aan wil doen om tot de top in zijn vak te behoren.

Over Fred Rutgers

Fred Rutgers, Retailexpert en trendwatcher, helpt ondernemers en hun medewerkers om weer plezier te krijgen in hun werk en meer rendement en groei te realiseren. Dat doet hij via persoonlijke coaching, boeken en blogs. Hij wordt regelmatig gevraagd als spreker over deze onderwerpen.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden