Gratis boekenweekgeschenk bij een bestelling boven de €15,- (geldt alleen voor Nederlandstalige boeken)

Recensie

Met KLM de wereld rond - 'Een uniek boek'

Ron Wunderink, gedurende vele jaren Vice President Public Relations van KLM, heeft zijn fascinerende boek Met KLM de wereld rond geschreven met de lange adem van KLM als rode draad, of liever blauwe draad.

Richard Lannoye | 4 april 2019 | 2-3 minuten leestijd

De vraagstelling in Met KLM de wereld rond: hoe is het mogelijk dat een luchtvaartbedrijf, ontstaan in de allereerste beginperiode van de burgerluchtvaart, te midden van de alom steeds sterker wordende concurrentie, zich heeft kunnen handhaven? En nu bovendien één van de grootste en meest gewaardeerde werkgevers in Nederland is; een werkgever die cruciaal is voor de positie van Schiphol en voor de B.V. Nederland. De schrijver is er in geslaagd hier een goed antwoord op te geven. Het eerste deel van het boek leest als een heldenepos uit de beginperiode van dit unieke bedrijf, waarin passie, pionieren en enorme progressie de meeslepende ingrediënten zijn. Daarna groeit de KLM snel uit tot een wereldwijde speler met een wereldmerk. Door tijdig de bakens te verzetten en vooral, wanneer de concurrentie steeds feller wordt, door te gaan samenwerken met strategische partners, heeft KLM zich kunnen handhaven als een wereldspeler. Dit alles maakt het boek buitengewoon boeiend en leerzaam.

De auteur heeft bij het schrijven van zijn boek vele bronnen geraadpleegd en wat hij vertelt is niet zomaar uit de lucht komen vallen, maar is gebaseerd op veel archieven en jarenlange eigen ervaring in KLM. Zo heeft hij 8 van de 12 presidenten van KLM persoonlijk gekend en heeft hij ook de persoonlijke archieven mogen inzien van KLM topleiders, die KLM gemaakt hebben tot wat ze nu is.

Met KLM de wereld rond is een uniek boek over 100 jaar historie van KLM. Het is een zeer boeiend en meeslepend boek en ik las het in één adem uit. Een verhaal van pioniers; van uitnemend en gedurfd ondernemerschap; van de bakens op tijd weten te verzetten; ook van een unieke goede samenwerking binnen directies en van succesvolle interne opvolging van topleiders, die de cultuur van het bedrijf aanvoelen en kennis van zaken paren aan visionair leiderschap en commercieel instinct. Ik kan dit allemaal uit eigen ervaring bevestigen, aangezien ik als oud KLM- er gedurende vele jaren dicht bij het vuur heb gezeten. Ik beveel dit geweldige boek dan ook van harte aan bij iedereen; Met KLM de wereld rond geeft je veel positieve energie, het maakt je trots dat dit allemaal in Nederland tot stand is gebracht; en je kunt er veel van leren.

Een korte uiteenzetting van de historie van KLM, zoals Wunderink die in Met KLM de wereld rond presenteert, vindt u hier.

Over Richard Lannoye

Richard Lannoye is consultant en interimprofessional met meer dan 30 jaar ervaring in marketing en sales. Hij is eigenaar van Lannoye Management.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden