Bij het boek Design denken & doen draagt de ‘smoel' of te wel de layout sterk bij aan het overbrengen van de boodschap. Daarom mogen ook de designers Maarten van Lieshout en Erik van der Pluijm niet onvermeld blijven. Design denken & doen is een prachtig boek.
Het boek begint met een introductie over design en de designer waarbij voor de designer (rebel with a cause) zeven kernwaarden van toepassing zijn:
- Alles begint met de gebruiker
- Denk en werk visueel!
- Vlieg niet solo. Je bent niet slimmer dan de rest
- Vertel verhalen en deel ervaringen
- Hou het simpel
- Zet kleine experimenten op en leer ervan
- Omarm onzekerheid. Het is voeding voor de hersenen.
Daarnaast wordt het designproces als double loop gevisualiseerd met daarin de volgende stappen:
- Voorbereiden: Bereid je team voor, je omgeving en hoe je werkt
- Point of view: Wees een rebel, ontwikkel je visie, ontwerp je verhaal, creëer designcriteria
- Begrijpen: Begrijp je (eind)gebruiker, je contacten, en je organisatie
- Ideeën vormen: Leer ideeën te vormen, borduur erop voort en selecteer ideeën
- Prototypes maken: Breng ideeën tot leven, schets en maak prototypes
- Valideren: Vind de riskantste aanname, experimenteer en pas ‘pivots' toe
- Toepassen: Wanneer en hoe je design toepast in een onderzoeksproces
Door middel van deze stappen ben je in staat om innovaties vanuit een menselijk perspectief te ontwerpen.
Iedere stap wordt vervolgens in een hoofdstuk uitgebreid beschreven waarbij een stukje introductie en de theorie achter die stap aan bod komt. Verder worden de voor de betreffende stap noodzakelijke vaardigheden beschreven en worden de bijbehorende tools, in de vorm van canvassen toegelicht. In totaal worden 19 canvassen beschreven. Denk hierbij aan bekende canvassen zoals het Business Model Canvas en het Value Proposition Canvas maar ook aan speciaal voor de in dit boek beschreven aanpak ontwikkelde canvassen zoals het 5 Bold Steps Vision Canvas en het Riskiest Assumption Canvas. Alle canvassen zijn op designabetterbusiness.com te downloaden (ondertussen is de site al uitgebreid met een aantal extra canvassen). Ook worden in de verschillende hoofdstukken in totaal 48 casestudies of praktijkvoorbeelden behandeld die je laten zien hoe anderen de theorie in de praktijk hebben gebracht. Zo komt bijvoorbeeld in de Audi-case de toepassing van het storytelling canvas aan bod of de case hoe ING Bank de designcriteria canvas heeft toegepast. Ook lezen we hoe Wavin haar echte klanten, de loodgieters, ontdekt en wat het betekent als ze voor deze loodgieters Wavin Academies opzet. Er komen verder 30 designers en thought leaders met persoonlijke inzichten en ervaringen aan het woord en krijg je 36 korte maar krachtige insider tips. Middels 150 visuals is het een prettig leesbaar boek geworden.
Design denken & doen is een visueel krachtig en prachtig boek om de wereld achter het design denken tot je te nemen en zelf met design denken aan de gang te kunnen gaan.
Over Henny Portman
Henny Portman is eigenaar van Portman PM[O] Consultancy en biedt begeleiding bij het invoeren en verbeteren van project-, programma- en portfoliomanagement inclusief het opzetten en verder ontwikkelen van PMO's. Hij is auteur en blogger en publiceert regelmatig artikelen.