Lees verder
Richard Rumelt is professor aan de UCLA School of Business en is verbonden aan het prestigieuze INSEAD.
Meer over Richard RumeltHet geheim van een goede strategie
Casestudies bij o.a. Apple, British Airways en Ikea
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2011 1e druk 9789000300426Samenvatting
Elk jaar gaan talloze managementteams naar een hotel op de hei om 'de strategie weer eens te herijken'. Strategie is een van de meest gebruikte begrippen in organisaties. Commerciële bedrijven, non-profit instellingen of overheden: iedereen heeft een strategie. Vaak wordt deze echter verward met begrippen als visie, missie of ambitie, of als synoniem gebruikt voor financiële doelstellingen.
Aan de hand van talloze voorbeelden (van casestudies bij Apple en British Airways tot overheidsbeleid tijdens de financiële crisis en militaire beslissingen tijdens de Golfoorlog) laat managementgoeroe Richard Rumelt haarfijn zien dat bij een goede strategie de focus ligt op uitdagingen voor de lange termijn. Ook legt Rumelt uit hoe deze zijn te overwinnen. Zijn centrale boodschap: organisaties die erin slagen hun strategie goed te bepalen zijn winstgevender, doeltreffender en dynamischer.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Over Richard Rumelt
Inhoudsopgave
Deel I Goede versus slechte strategie
1. Een goede strategie is onverwacht
2. Je kracht ontdekken
3. Slechte strategie
4. Waarom is er zoveel slechte strategie?
5. De kern van slechte strategie
Deel II Bronnen van kracht
6. Hefboomwerking
7. Nabije (proximale) doelstellingen
8. Kettingsysteem
9. Design
10. Focus
11. Groei
12. Competitief voordeel
13. Dynamiek
14. Inertie en entropie
15. Samenvatting
Deel III Strategisch denken
16. Strategie als wetenschap
17. Gebruik je hoofd!
18. Het hoofd koel houden
Noten
Dankwoord
Register
Over de auteur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan