Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Het geheim van een goede strategie

Casestudies bij o.a. Apple, British Airways en Ikea

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2011 1e druk 9789000300426
Verkooppositie 5669Hoogste positie: 312
Direct te downloaden

Samenvatting

Elk jaar gaan talloze managementteams naar een hotel op de hei om 'de strategie weer eens te herijken'. Strategie is een van de meest gebruikte begrippen in organisaties. Commerciële bedrijven, non-profit instellingen of overheden: iedereen heeft een strategie. Vaak wordt deze echter verward met begrippen als visie, missie of ambitie, of als synoniem gebruikt voor financiële doelstellingen.

Aan de hand van talloze voorbeelden (van casestudies bij Apple en British Airways tot overheidsbeleid tijdens de financiële crisis en militaire beslissingen tijdens de Golfoorlog) laat managementgoeroe Richard Rumelt haarfijn zien dat bij een goede strategie de focus ligt op uitdagingen voor de lange termijn. Ook legt Rumelt uit hoe deze zijn te overwinnen. Zijn centrale boodschap: organisaties die erin slagen hun strategie goed te bepalen zijn winstgevender, doeltreffender en dynamischer.

Specificaties

ISBN13:9789000300426
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:384
Druk:1
Verschijningsdatum:16-9-2011
ISSN:

Expertrecensies (2)

recensie
Het geheim van een goede strategie
Jefte de Bruin | 8 maart 2012
Richard Rumelt is een invloedrijke managementgoeroe met een basis aan de Universiteit van Californië en INSEAD. Zijn werkveld is breed, maar omvat veelal strategische vraagstukken. 'Het geheim van een goede strategie' gaat in op zijn ervaringen ten aanzien van strategie met bedrijven, overheden en andere organisaties. Rumelt geeft zijn eigen visie en ongezouten mening over organisaties en personen. Dit biedt een interessante kijk in het hoofd van Rumelt, maar lijkt soms ook op weggeschreven frustratie over organisaties en over hoe die omgaan met strategie.
Lees verder
recensie
College van een meesterstrateeg
Jeroen Ansink | 23 augustus 2011
Dat zelfs de meest succesvolle bedrijven soms geen idee hebben waar ze mee bezig zijn, laat Richard Rumelt zien in Het geheim van een goede strategie. Aan de hand van goed gedocumenteerde casestudies laat de Amerikaanse hoogleraar zien hoe het wél moet, en gunt zijn lezers daarbij ruimte om tot hun eigen inzichten te komen.
Lees verder

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Over Richard Rumelt

Richard Rumelt is professor aan de UCLA School of Business en is verbonden aan het prestigieuze INSEAD. Hij is een van 's werelds meest gevraagde consultants op het gebied van strategie en management.

Andere boeken door Richard Rumelt

Inhoudsopgave

Inleiding – Overweldigende hinderpalen

Deel I Goede versus slechte strategie
1. Een goede strategie is onverwacht
2. Je kracht ontdekken
3. Slechte strategie
4. Waarom is er zoveel slechte strategie?
5. De kern van slechte strategie

Deel II Bronnen van kracht
6. Hefboomwerking
7. Nabije (proximale) doelstellingen
8. Kettingsysteem
9. Design
10. Focus
11. Groei
12. Competitief voordeel
13. Dynamiek
14. Inertie en entropie
15. Samenvatting

Deel III Strategisch denken
16. Strategie als wetenschap
17. Gebruik je hoofd!
18. Het hoofd koel houden

Noten
Dankwoord
Register
Over de auteur

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Het geheim van een goede strategie