Sander van der Linden is hoogleraar Sociale Psychologie en directeur van het Cambridge Social Decision-Making Lab aan de Universiteit van Cambridge. Zijn onderzoeken stonden onder andere in Nature en Science. Hij werkte samen met de premier van het Verenigd Koninkrijk en belangrijke technologiebedrijven zoals WhatsApp, Facebook en Google.
Meer over Sander van der LindenImmuun voor nepnieuws
Een tegengif voor fake news en complottheorieën
Paperback Nederlands 2023 1e druk 9789000377152Samenvatting
Het ultieme handboek tegen fake news en complottheorieën
Iedereen is vatbaar voor fake news. Hoe komt het dat mensen in nepnieuws geloven? De Nederlandse wetenschapper Sander van der Linden laat ons kennismaken met dit wonderlijke fenomeen en benadert het waarheidsprobleem als een virus.
In 'Immuun voor nepnieuws' kaart Sander van der Linden dit wereldwijde probleem aan en biedt hij tegelijkertijd een oplossing. Waarom zijn we zo vatbaar voor nepnieuws? Hoe en waarom verspreidt het zich? En wat kunnen we doen om fake news te bestrijden? Het resultaat is een fundamenteel en toegankelijk werk over hoe onze hersenen worstelen met het onderscheiden van feit en fictie, en hoe we dit kunnen en moeten voorkomen.
Over Immuun voor nepnieuws:
Een handzame lijst van elf “antigenen” om de verspreiding van misinformatie te voorkomen. - NRC
Een geweldig boek over hoe we vallen voor misinformatie en hoe we er immuniteit tegen kunnen opbouwen. - De Morgen
Sander van der Linden is een van ’s werelds toonaangevende experts in het bestrijden van nepnieuws en Immuun voor nepnieuws is het ultieme handboek voor het navigeren door en terugvechten tegen de tsunami die ons dreigt te overspoelen in bullshit. - Jay van Bavel, auteur van 'The Power of Us'
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
DEEL EEN: Virussen van de geest
DEEL TWEE: Infodemie: hoe het misinformatievirus zich verspreidt
DEEL DRIE: Een psychologisch vaccin tegen misinformatie
Epiloog: de toekomst van de waarheid
Elf antigenen om de verspreiding van misinformatie te voorkomen
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan