

Sander Schimmelpenninck (1984) is journalist, presentator en oprichter van Tonny Media. Hij was hoofdredacteur van Quote, is presentator van de Zelfspodcast en columnist van de Volkskrant.
Meer over Sander SchimmelpenninckDe domheid regeert
Hoe opzettelijke onwetendheid een politieke strategie werd
Paperback Nederlands 2024 1e druk 9789493254497Samenvatting
Waarom zeggen politici, mediamakers en influencers dingen waarvan ze weten dat die niet kloppen? Waarom verspreiden ze bewust onterechte beschuldigingen, bewezen onwaarheden en misleidende frames? Waarom houden ze zich zo van de domme?
In dit boek analyseert Sander Schimmelpenninck de opzettelijke onwetendheid die de politiek van nu zo tekent. Hij laat zien wat de wapens zijn van dit nieuwe populisme, hoe pers en sociale media die verder versterken én wat we ertegen kunnen doen.
Genuanceerd en genadeloos doorbreekt hij het taboe op het benoemen van domheid. Want die bedreigt onze democratie.
Trefwoorden
politiek domheid populisme democratie rechtsstaat social media autocratisering radicaal-rechts desinformatie mediageletterdheid maatschappij vrijheid van meningsuiting domrechts samenleving communicatie polarisatie elite medialogica nepnieuws anti-intellectualisme complottheorieën opinievorming antirechtsstatelijk intellectualisme algoritmes post-truth fact-checking feiten cultuur journalistiek onderwijs publiek debat talkshows burgerschap verkiezingen overheid cordon sanitaire censuur strategisch framen internet trollenlegers burgerberaden etnocentrisme filosofie moderatie engagement identiteitspolitiek framing influencers debilisering techoptimisme authenticiteit
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Sander Schimmelpenninck
Inhoudsopgave
1. De cultivering van domheid
2. De wapens van domheid
3. Dealen met domheid
Epiloog
Bronnen
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan