Bert la Poutré is als hogeschooldocent en leerplanadviseur verbonden aan de opleiding HBO-Rechten van de Hogeschool Utrecht en was voordien werkzaam in de justitiële hulp- en dienstverlening.
Meer over Bert la PoutréJuridische adviesvaardigheden
Paperback Nederlands 2009 1e druk 9789001541262Samenvatting
Adviseren vormt een van de kernactiviteiten van juristen. Cliënten - of het nu gaat om individuen, groepen of organisaties - mogen van de jurist die zij raadplegen een degelijk advies verwachten. De jurist die de kunst van het adviseren beheerst is niet alleen thuis in het recht, maar is ook een meester in het contact met cliënten. Kennis van de uitgangspunten van communicatie is daarbij onontbeerlijk. De juridisch adviseur is daarnaast bekend met de eigen kwaliteiten en kan schakelen tussen verschillende stijlen van adviseren.
Bijzonder in de juridische beroepspraktijk is dat de adviseur als expert optreedt voor wat betreft de inhoud van het advies, maar beslissingen over wat te doen nadat het advies is gegeven bij voorkeur aan de cliënt laat. Dit vraagt van de juridisch adviseur het vermogen te schakelen tussen verschillende rollen.
Bedreven zijn in adviesvaardigheden betekent ook dat de jurist weet wat te doen als zich hobbels op het adviespad aandienen. Hoe wordt slecht nieuws gebracht, wat te doen als de cliënt een goed advies niet accepteert, hoe heftige emoties te hanteren, hoe om te gaan met kritiek?
In 'Juridische adviesvaardigheden' komen deze aspecten van adviseren aan bod. In overzichtelijke hoofdstukken worden theoretische inzichten weergegeven en toegelicht. Door afwisseling van casuïstiek, voorbeelden, schema's en vragen is dit boek geschikt voor zowel zelfstudie door de beginnend juridisch adviseur of ervaren jurist als voor gebruik in scholing en onderwijs.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. In gesprek met de cliënt; de basis van adviseren
1.1 Basismodel communicatie
1.2 Adviesvaardigheden
2. De cliënt en zijn vraag
2.1 De intake als basis
2.2 Vorm van de intake
3. De jurist en zijn advies
3.1 De intake als basis
3.2 Model van adviseren
3.3 Een goed advies
3.4 Het adviesgesprek
3.5 Een derde inschakelen en verwijzen
4. De jurist als adviseur
4.1 De persoon van de adviseur
4.2 Stijlen van adviseren
4.3 Stijlen van beïnvloeding
5. Hobbels op het pad
5.1 Slecht nieuws
5.2 Belemmeringen bij de cliënt
5.3 Belemmeringen bij de adviseur
6. Vormen van adviseren
6.1 Vorm van adviseren
6.2 Opbouw van het schriftelijk advies
6.3 Opbouw van een presentatie
Literatuuroverzicht
Antwoorden tussenvragen
Bijlage 1 Stappenplan intake
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan