Inleiding tot de toegepaste statistiek
Praktische statistiek voor het hoger onderwijs
Paperback Nederlands 2010 6e druk 9789006952308Samenvatting
- Praktijkgericht en toegankelijk
- Zeer geschikt voor zelfstudie
- Motiverende opdrachten
- Voorbeelden van Excel-toepassingen
- Online oefenmateriaal en uitwerkingen
Het boek is zeer praktijkgericht met aandacht voor statistische toepassingen in de kwaliteitskunde en de procesbeheersing die in de bedrijfskundige en technische sector een belangrijke rol spelen.
Opzet
Statistiek is in onze moderne samenleving niet meer weg te denken. In de handel en industrie, bij de overheid, in het bank- en verzekeringswezen en vooral ook in de wetenschap speelt het een belangrijke rol. Om meet-, onderzoeks- en enquêteresultaten op de juiste wijze te kunnen interpreteren en te analyseren, moeten vrijwel alle studenten in het hoger onderwijs uitgerust zijn met een behoorlijke hoeveelheid basiskennis van de statistiek. Daarin voorziet Inleiding tot de toegepaste statistiek. Het boek leent zich uitstekend voor zelfstudie en projectonderwijs, onder andere door toevoeging van motiverende opdrachten en het stimuleren van het gebruik van Excel bij statisch onderzoek. Aan het eind van elk hoofdstuk is een aantal vraagstukken (met antwoorden) opgenomen.
Onderwerpen
Er wordt een overzicht gegeven van alle basisbeginselen van de statistiek en de voornaamste toepassingen daarvan, zowel op het gebied van de beschrijvende statistiek als van de toegepaste statistiek. Er wordt ingespeeld op de veranderingen in het wiskunde- en statistiek-onderwijs in het hoger beroepsonderwijs. Het accent ligt daarom op toepassingen in de praktijk en minder op de theorie, hoewel deze wel steeds op de achtergrond aanwezig is. Veel in de praktijk gebruikte toetsen komen aan de orde. Er wordt ook aandacht besteed aan statische procesbeheersing bij industriële processen.
Specificaties
Lezersrecensies
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan