Budgetteringsproces: wel of niet veranderen?
Controlling en auditing in de praktijk
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2012 1e druk 9789013091205Samenvatting
Veel organisaties zijn in meer of mindere mate ontevreden met hun budgetteringsproces. Ondanks deze ontevredenheid besluit men toch niet snel tot de invoering van nieuwe budgetteringsconcepten en als die toch worden ingevoerd, verloopt de invoering ervan vaak moeizaam. In dit boek worden de factoren besproken die van invloed zijn op de beslissing om veranderingen in het budgetteringsproces aan te brengen. Voor het categoriseren van deze factoren wordt het evolutionaire adoptieraamwerk gebruikt. Dit raamwerk laat zien dat adoptie van beheersingsinstrumenten, zoals het budgetteringsproces, wordt beïnvloed door efficiency- en legitimiteitmotieven en cognitieve, affiliatieve, egocentrische, emotionele, onbewuste en bewuste beperkingen. Het raamwerk is toegepast bij vier Nederlandse organisaties om te kunnen vaststellen welke factoren het besluit tot verandering van het budgetteringsproces het meest beïnvloeden. Met dit boek beogen wij controllers een analysemiddel in handen te geven waarmee ze kunnen evalueren of een verandering van het budgetteringsproces een kans van slagen heeft.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
2 Veranderingen in het budgetteringsproces
3 Het evolutionaire adoptieraamwerk
3.1 Activiteiten
3.2 Motieven
3.3 Beperkingen
3.4 Volgorde en wisselwerking van activiteiten
3.5 Het Evolutionaire Adoptieraamwerk
4 Toepassing in de praktijk
4.1 XYZ Electronica
4.2 Strukton Group
4.3 Nutreco
4.4 Retail Network
5 Synthese
6 Aanbevelingen
Literatuur
Bijlage
Over de auteurs
Over de serie
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan