Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Verdraaide organisaties

Terug naar de bedoeling

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2012 1e druk 9789013105742
1
Voormalig Nr. 1Totaal 96 dagen
EvergreenTotaal 2645 dagen
Direct te downloaden

Samenvatting

Organisaties zijn "verdraaid" als de natuurlijke principes van organiseren verloren zijn gegaan onder een lawine van on-natuurlijke managementlogica. Recht tegenover deze verdraaide organisaties staan de organisaties die juist excelleren. Zij houden zaken eenvoudig en dicht bij de menselijke natuur en presteren daarmee enorm veel beter.

In 'Verdraaide organisaties' biedt Wouter Hart een nieuw houvast aan iedereen die met minder krampachtige beheersbaarheid veel betere resultaten wil halen. Het boek bevat vele herkenbare voorbeelden, indringende inzichten en een krachtig nieuw basismodel, dat hij in gesprek met Marius Buiting ontwikkelde.

Specificaties

ISBN13:9789013105742
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:159
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:3-12-2012
Hoofdrubriek:Organisatiekunde
ISSN:

Expertrecensies (5)

recensie
Verdraaide organisaties
Peter Streefkerk | 20 april 2015
Waarom kopen we in? Omdat we producten of diensten nodig hebben voor onze bedrijfsvoering. Dat klinkt logisch en dat is het ook. Toch maken we ook bij het inkopen de zaken soms ingewikkelder dan noodzakelijk is. We vergeten wat de oorspronkelijke bedoeling was van het inkopen. In het boek ‘Verdraaide organisaties’ dat Wouter Hart in samenwerking met Marius Buiting heeft geschreven wordt het raadsel opgelost waarom we af en toe de weg kwijt raken en hoe we die weer terug kunnen vinden.
Lees verder
recensie
In Focus: 'Verdraaide organisaties'
Nienke van Oeveren | 6 december 2013
Met 'Verdraaide organisaties' bieden Wouter Hart en Marius Buiting houvast aan iedereen die met minder krampachtige beheersbaarheid betere resultaten wil halen. Met herkenbare voorbeelden en een krachtig basismodel. Wat vinden de klanten van Managementboek.nl van dit boek?
Lees verder
recensie
Verdraaide organisaties
Nico Jong | 21 januari 2013
We hebben veel aan Frederick Taylor en zijn 'Principles of Scientific Management' te danken. De afgelopen honderd jaar zijn bijna alle organisaties met zijn gedachtegoed aan de slag gegaan en in grote delen van de wereld heeft dat geleid tot een enorme welvaart. 
Lees verder
recensie
Verdraaide organisaties
Eric van Arendonk | 2 januari 2013
'Terug naar de bedoeling' is de ondertitel van 'Verdraaide organisaties' van Wouter Hart, op zich is het woord bedoeling een raar woord wat ik niet direct kon plaatsen. Dit werd door het lezen van het boek al vrij snel weggenomen. Het gaat erom dat processen binnen organisaties nogal eens weglopen van wat er nu eigenlijk er mee bedoeld werd.
Lees verder
recensie
Verdraaide organisaties
Henk den Uijl | 7 november 2012
Zo eens in de zoveel tijd komt er een boek(je) voorbij waarvan het hart een klein sprongetje maakt. Een sprankje hoop misschien. Een lichtpunt. 'Verdraaide Organisaties' van Wouter Hart is zo'n boek. Hart (in samenwerking met Marius Buiting) legt onomwonden en toegankelijk uit dat veel moderne organisaties zijn vastgelopen in de systeemwereld, en zijn vergeten dat ons alledaags handelen gaat over betrokkenheid, relaties, bedoelingen en eigenaarschap. De schrijver reflecteert vanuit ervaring en gesprekken op de vraag: 'Wat is een goede organisatie en welke besturing hoort daarbij?'.
Lees verder

Lezersrecensies

4.4 van de 5
40 stemmen
28
5
2
5
0

Interviews en artikelen (6)

nieuws
Verdraaide zelforganisaties
Pierre Pieterse 15 november 2016 Wouter Hart, auteur Verdraaide organisaties heeft de 2015-editie van ROA Professionele Publicatie Prijs in de wacht gesleept. De prijs werd maandag 7 november jl. uitgereikt.
nieuws
Panta rhei
Nienke van Oeveren 23 november 2015 ‘Er hangt iets in de lucht, veranderkracht is overal’, begint Arend Ardon het seminar Veranderkracht. Panta rhei, maar met taal en structuren houden we alles angstvallig op z’n plek. Met meer openheid kunnen vonken makkelijker overspringen en kunnen we door samenwerking het verandervuur aanjakkeren. Martijn Aslander, Arend Ardon, Daniël Wolfs, Shirine Moerkerken en Wouter Hart inspireren de 180 deelnemers tijdens een seminar.
interview
Wouter Hart: ‘Je moet professionals niet in een systeem vastzetten’
Ronald Buitenhuis 30 maart 2015 ‘Organisaties laten zich te veel leiden door systemen; laten zich gijzelen door wetten en regels en veronachtzamen de ziel van de organisatie.’ Wouter Hart, auteur van het succesvolle boek Verdraaide organisaties, zal op het gelijknamige event op 15 december vertellen hoe je de ‘pijl’ in de gewenste richting kunt draaien.
nieuws
Celdelen 2.0
Justin van Lopik 22 november 2013 Geen procedures, geen preventiemedewerkers, geen afdeling communicatie en geen specialisten in dienst. Geen eigen gebouwen. Geen afdelingen ICT, inkoop en kwaliteitsbewaking. Geen budgetten. HKZ en ISO? ‘Doen we niet aan mee.’ De zaal bij het Managementboek Event Verdraaide organisaties klappert met de oren. Is dit echt hoe een zorginstelling met 150 locaties en 2300 medewerkers georganiseerd is?
interview
Wouter Hart: ‘De pijl moet om’
Ronald Buitenhuis 14 maart 2013 De tijdwaarneming bij een schaatswedstrijd wijst de schaatser in de binnenbocht als winnaar aan, maar TV-beelden laten overduidelijk zien dat de buitenbaan wint. De jury beslist echter om de tijdwaarneming leidend te maken. Onrecht zoals je in het bedrijfsleven ook geregeld tegenkomt. ‘Omdat organisaties zich te veel laten leiden door systemen. Organisaties laten zich gijzelen door wetten en regels’, zo blijkt uit het boek Verdraaide organisaties van Wouter Hart.
interview
Wouter Hart: ‘De manager moet als hitteschild fungeren’
Ronald Buitenhuis 20 december 2012 Organisaties laten zich veel te veel leiden door systemen en verliezen daarmee de ‘bedoeling’ uit het oog. Met als gevolg een complexe en dure bedrijfsvoering en een matige dienstverlening. Wouter Hart pleit er in Verdraaide organisaties voor om de ‘pijl om te draaien’.

Over Wouter Hart

Wouter Hart is oprichter/adviseur van Verdraaide Organisaties, schrijver en spreker. Hij is voortdurend op zoek naar patronen die kunnen helpen dichter bij de bedoeling te werken en te leven. Hij studeerde Culturele Maatschappelijke Vorming en is vanuit deze creatieve, niet bedrijfskundige achtergrond op zoek naar nieuwe principes binnen het organiseren en leiding geven. Hij publiceert sinds 2002 regelmatig over zijn zoektocht naar de mythe van beheersbaarheid en het maximaliseren van de persoonlijke effectiviteit van mensen.

Andere boeken door Wouter Hart

Over Marius Buiting

Marius Buiting (1960-2024) was directeur van de Nederlandse Vereniging van Toezichthouders in de Zorginstellingen (NVTZ) en bovendien ruim 25 jaar als adviseur werkzaam op het terrein van kwaliteit van zorg – onder meer bij het CBO en als president van de European Society for Quality in Healthcare (ESQH).  Daarnaast had hij diverse maatschappelijke functies. Hij was onder meer lid van Provinciale Staten van de provincie Utrecht, lid van het Nationaal Bestuur van De Zonnebloem en voorzitter van de Beweging van Barmhartigheid.  Marius was een veelgevraagd spreker in binnen- en buitenland.

Andere boeken door Marius Buiting

Inhoudsopgave

Inleiding

Deel 1: De kern van de zaak
1. De mythe van beheersbaarheid - ontmaskerd
1.1 Het basismodel
1.2 Voorbeeld: de hoofdscheidsrechter
1.3 Steeds weer via de systeemwereld
1.4 De interesse van de professional
1.5 De kracht van eigenaarschap
1.6 Het effect op het (gevoel van) eigenaarschap
1.7 Over beheersbaarheid gesproken
1.8 Het moet kloppen
1.9 De druk van buitenaf
1.10 Leiderschapsontwikkeling
1.11 Het omdraaien van de pijl
1.12 Persoonlijke effectiviteit
1.13 Tot slot

2. Het variatieschema
2.1 Omgaan met variatie
2.2 Stimuleren van vakvolwassenheid
2.3 Spelen van het juiste spel
2.4 De neiging het vertrouwde spel te spelen
2.5 Toenemende urgentie
2.6 Tot slot

3. Averechtse effecten
3.1 Op zoek naar de perverterende werking
3.2 Incomplete wiskundesom
3.3 Onbedoelde effecten
3.4 De bijsluiter van onbedoelde effecten
3.5 Kenmerken van de twee pijlrichtingen
3.6 Tot slot

Deel 2: Inzoomen op de cirkels
4. De bedoeling
4.1 W at was ook alweer de bedoeling?
4.2 Bedoeling versus doel
4.3 De bedoeling als ankerpunt voor het handelen
4.4 De bedoeling als wenkend perspectief
4.5 De bedoeling als vertrekpunt voor al het handelen
4.6 De bedoeling als referentiepunt voor al het handelen
4.7 De bedoeling als een magneet
4.8 Het creëren van de juiste mindset
4.9 Denken vanuit het leven van de klant
4.10 Vergroten van eigenaarschap bij de klant
4.11 Organiseren met de klant
4.12 Organiseren met ketenpartners
4.13 Tot slot

5. De leefwereld
5.1 De leefwereld tussen twee cirkels in
5.2 W ie geef jij te eten?
5.3 Focus op de performance
5.4 De performancecirkel
5.5 De leefwereld in beweging
5.6 Waarnemen als sleutel
5.7 Tot slot

6. De systeemwereld
6.1 De systeemwereld in ons dagelijks leven
6.2 Het richten van ons denken
6.3 Onze hersenen kiezen de kortste weg
6.4 Verkrijgen van draagvlak
6.5 Stimuleren van eigenaarschap
6.6 De eenvoudige systeemwereld
6.7 Het hitteschild
6.8 De bedoeling als houvast voor de systeemwereld
6.9 Tot slot

Deel 3: Vertaling naar de dagelijkse praktijk
7. Het omdraaien van de pijl
7.1 De pijl van binnen naar buiten gericht
7.2 De ontwikkelbloem
7.3 Verdraai de organisatie

Bronnen en dankwoord
Over Wouter Hart en Marius Buiting

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Verdraaide organisaties