Procurement control
Het beheersen van de inkoopfunctie vanuit financieel en organisatorisch perspectief
Paperback Nederlands 2012 1e druk 9789013107852Samenvatting
In diverse organisaties heeft de afdeling Procurement een flinke verandering ondergaan in de afgelopen jaren. Zo'n professionalisering wordt vaak gestart met het in kaart brengen van wat en hoe momenteel wordt ingekocht, door middel van een analyse van de inkoopstromen.
Wanneer er inzicht in de huidige situatie is, wordt ook duidelijk waar verbeteringen te behalen zijn.
Verbeteringen kunnen betrekking hebben op alle aspecten van de inkoopfunctie. Het gaat dus niet alleen om het reduceren van de externe kosten (zoals het sluiten van contracten met betere condities), maar ook om de interne kosten (bijvoorbeeld het reduceren van facturen of het zoeken naar efficiëntere werkmethoden) of de mogelijkheden om duurzamer te ondernemen door op een andere wijze in te kopen.
Naast de verandering in de wijze waarop inkoop is georganiseerd, is ook sprake van een wijziging in de ophanging of rapportagelijnen van de inkoopfunctie. Steeds vaker rapporteert de inkoopfunctie aan een financieel directeur of controller, waar tot voor kort inkoop vaak werd ondergebracht bij een afdeling Facilities of Bedrijfsvoering. Dit vereist verandering aan beide kanten: de inkoopmanager zal op een andere wijze en met andere doelen worden aangestuurd, maar ook de financieel directeur of controller zal begrip moeten hebben van dit vakgebied.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Inkoopbeleid
2. Inkooporganisatie
3. Inkoopcontrol
4. Contractmanagement
5. Leveranciersmanagement
6. Verkoop van de inkoop
Literatuur
Over de auteur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan