Prof. Dr. A.B. Dorsman is president van het Center for Energy and Value Issues (CEVI) en is tevens verbonden aan de Vrije Universiteit Amsterdam.
Meer over A.B. DorsmanVermogensstructuur en vermogensmarkt
Van winst naar waarde
Gebonden Nederlands 2012 8e druk 9789079564552Samenvatting
De financiële crisis van 2007/2008 heeft bij menige onderneming zijn invloed gehad. Tot 2007/2008 waren de banken bereid om onder gunstige voorwaarden veel vreemd vermogen tegen lage rente te verstrekken. Deze soepele houding veranderde met de financiële crisis en werd de aandacht meer gericht op de vermogensstructuur van de onderneming. De onderneming diende weer te luisteren naar de markt en moest met de vermogensmarkt weer een goed contact worden onderhouden.
Dit betekent dat eisen worden gesteld aan het verstrekken van informatie van het bestuur aan de vermogensmarkt. Daarnaast zien wij dat naast het besturen en beheersen van organisaties ook het toezicht daarop steeds meer nadruk krijgt. Het geheel wordt aangeduid met corporate governance en speelt niet alleen bij ondernemingen maar bij alle organisaties (waaronder ook overheidsorganisaties in de publieke sector).
In dit boek wordt de vermogensstructuur en de relatie met de vermogensmarkt bezien vanuit de kasstroombenadering. Volgens deze benadering worden vermogenstitels, en daarmee ook organisaties, gewaardeerd op basis van de contante waarde van toekomstige kasstromen. Het boek is bestemd voor het onderwijs op het gebied van financieel management op universiteiten, hbo's en overige hogere financieel-economische opleidingen. Daarnaast is het boek geschikt voor diegenen die in de praktijk financieel-economische beslissingen dienen te nemen.
Specificaties
Lezersrecensies
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan