Methodisch handelen in de logopedie
Paperback Nederlands 2021 5e druk 9789023257660Samenvatting
"Methodisch handelen in de logopedie" is doelgericht, bewust, system(at)isch en procesmatig. Het boek is geschreven ter ondersteuning van het professionele handelen van de logopedist. Het biedt een referentiekader voor systemische diagnostiek en behandeling, reflectie en evaluatie. Het is een praktisch boek, overzichtelijk opgebouwd met allerlei voorbeelden en oefenopdrachten.
Deze vijfde, herziene druk is geactualiseerd op grond van nieuwe ontwikkelingen in de beroepspraktijk, waaronder het ‘kritisch denken en handelen als professional’ afstemmen op de hulpvraag en op de context van de cliënt en zijn omgeving. In alle fasen van het methodisch handelen komen de beroepsrollen van het recente Opleidingsprofiel Bachelor Logopedie Nederland en de richtlijn Logopedische Dossiervorming aan de orde.
Eenheid van taal en denken is nodig bij interprofessionele samenwerking en komt ten goede aan de cliënt. Daarom is er speciale aandacht voor het handelen in termen van ICF (International Classification of Functioning, Disability and Health) en ook voor ICF-CY (for Children and Youth).
"Methodisch handelen in de logopedie" is primair een studieboek voor studenten Logopedie. Docenten aan de opleiding Logopedie en stagebegeleiders gebruiken dit boek bij hun onderlinge afstemming. In Kwaliteitskringen Logopedie gebruiken logopedisten dit boek bij collegiale consultatie rond casuïstiek.
Over de auteurs
Henriëtte Kuiper werkte als logopedist in Groningen en in Thessaloniki (Griekenland). Als docent aan de opleiding Logopedie in Groningen ontwikkelde zij samen met collega’s het studieonderdeel Methodisch handelen. Als andragoloog houdt zij zich bezig met kwaliteitszorg, methodiekontwikkeling, aansluiting tussen opleiding en arbeidsmarkt, en met veranderingsprocessen in therapie en onderwijs.
Michêlle Lacroix werkt als senior docent/onderzoeker bij de academie logopedie van Zuyd Hogeschool in Heerlen. Zij is logopedist, kinder- en jeugdpsycholoog en narratief systeemtherapeut. In therapie en onderwijs benadert zij de mens vanuit een systemisch perspectief.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Hoofdstuk 1 Beroep en opleiding logopedie 3
1.1 Het beroep 4
1.2 Beroepsrollen 6
1.3 Het werkveld 9
1.4 Evidencebased logopedie 10
1.5 Als kritisch professional doelgericht, bewust, systematisch en procesmatig handelen 13
1.6 De opleiding 14
1.7 Doelgericht, bewust, system(at)isch en procesmatig handelen als kritisch professional 16
Hoofdstuk 2 Fasering van het methodisch handelen 21
2.1 Verwijzing en aanmelding in het kader van directe toegankelijkheid (DTL) 24
2.2 Intakegesprek, hulpvraag en anamnese 24
2.3 Onderzoek 25
2.4 Analyse en diagnose 27
2.5 Behandelplan 28
2.6 Logopedische behandeling 28
2.7 Evaluatie van de behandeling 32
2.8 Afsluiting 32
Hoofdstuk 3 Onderzoek en diagnose 37
3.1 De hulpvraag en positieve gezondheid 39
3.2 Gedeelde besluitvorming 41
3.3 Observatie van de cliënt en zijn omgeving 43
3.4 ‘Gedrag’ in de logopedie 44
3.5 Beginsituatiebepaling met behulp van SORKC 51
3.6 Functionele analyse en diagnose 56
3.7 Het stappenplan meetinstrumenten 57
3.8 ICF 58
3.9 ICF-CY 63
Hoofdstuk 4 Doelen en behandelplan 69
4.1 Aansluiting zoeken bij de hulpvraag 70
4.2 Al of niet behandelen 72
4.3 Het behandelplan 73
4.4 Doelen formuleren 76
Hoofdstuk 5 Logopedische behandeling 85
5.1 Professioneel handelen 86
5.2 Begeleiding en feedback 88
5.3 Nieuw gedrag aanleren 90
5.4 Transfer 93
5.5 Interprofessioneel samenwerken en leren 100
Hoofdstuk 6 Kwaliteitszorg 103
6.1 Relevante wet- en regelgeving 104
6.2 Kwaliteitsbeleid NVLF 105
6.3 Kwaliteitskringen 106
6.4 Collegiale consultatie 109
6.5 Cliënttevredenheid 110
6.6 Audit 110
Samenvatting 113
BIJLAGEN 117
Bijlage 1 Klassieke en operante conditionering 119
Bijlage 2 Specifieke SORKC-schema’s 123
Bijlage 3 ICF en ICF-CY 131
Bijlage 4 Samenvattingskaart NVLF Richtlijn Logopedische Dossiervorming (2020) 135
Bijlage 5 Werkvelden en taken van de logopedist 139
Bijlage 6 Formats voor verslagen 141
Bijlage 7 Format observatieverslag 147
Bijlage 8 Voorbeeldverslag 149
Geraadpleegde literatuur 161
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan