Lees verder
Adrie Dolman is Master of Science in Management en Organisatie. Hij heeft een achtergrond in databasemarketing en was een van de eerste business agility coaches in Nederland.
Meer over Adrie DolmanAgile coaching
Laat organisaties ontdekken hoe ze continu de hoogste waarde kunnen leveren
Paperback Nederlands 2020 1e druk 9789024434299Samenvatting
Er is een groot tekort aan échte agile coaches. Dit boek beschrijft welke overtuigingen je helpen om een succesvolle agile coach te worden, zonder jezelf uit het oog te verliezen.
Niet iedereen die zichzelf een agile coach noemt, is ook daadwerkelijk in staat om het verschil te maken. De meesten hebben de klok wel horen luiden, maar juist nu is het zaak dat we ook weten waar de klepel hangt. Waar veel boeken het houden bij theorie, methodes en processen, beschrijft dit boek agile coaching vanuit een mentaal raamwerk. Doorslaggevend voor een succesvolle agile coach is namelijk zijn of haar eigen mentale model. Alleen op die manier kun je als agile coach echt het verschil maken.
Een succesvolle agile coach kijkt naar de organisatie als een systeem en neemt hierin de rol van systeemontwikkelaar op zich. Hij faciliteert een organisch proces waarmee oude patronen worden doorbroken en de agile organisatie ontstaat. Deze systeembenadering heeft als uitgangspunt het mentale model en de zingeving van de mensen die onderdeel uitmaken van het systeem.
Dit boek wil jou niet veranderen of voorschrijven wat je wel of niet moet doen. Het beschrijft hoe je juist door jezelf te blijven een succesvolle agile coach kunt worden.
“Adrie Dolman's boek is een waar cadeau voor de agile community. Jaren van ervaring zijn samengebracht in dit geweldige boek. Adrie's focus op ‘Agile als een mindset’ en hoe je die kunt coachen is briljant.”
Ahmed Sidky, Ph.D., President of the International Consortium for Agile (ICAgile) / US
“Ondanks dat ik al vele jaren werk met Agile-marketingteams, merkte ik dat ik hele secties in dit boek markeerde ter referentie. Ik kijk er nu al naar uit om dit te delen met mijn eigen team van coaches. Als je een ervaren Agile-coach bent, verheug je dan op dit boek. Ook goed nieuws als u aan uw Agile coaching traject wilt beginnen.”
Andrea Fryrear, Agile Marketing Coach & Trainer, Co-Founder AgileSherpas / US
“Adrie schrijft: “Jij hebt jezelf als instrument en dat instrument moet je goed beheersen voordat je het bespeelt.” Dit punt wordt door veel agile coaches onderschat, maar is feitelijk het fundament van elke effectieve agile coach.”
Michael K Sahota, Certified Enterprise Coach, Author, Trainer and Consultant / Canada
“Dit is een geweldig boek voor teamleden die agile coach willen worden!”
John Cass
Organisator Boston Agile Marketing Meetup
Podcaster, A Deep Dive into Agile Marketing with John Cass / US
“Ik heb lang gezocht naar goede praktische tips voor agile coaches zoals mijzelf. En er zijn vele boeken over agile frameworks, teamformatie en opschaaltechnieken, maar Adrie’s boek is uniek. Ik hoop dat je er net zoveel leesplezier en waarde aan beleeft als ik.”
André Felippa, C-Level Agile Coach and MD at Adventures Inc. / Brazil
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Adrie Dolman
Inhoudsopgave
AUTEURSINFORMATIE 9
WAAROM IS AGILE COACHING BELANGRIJK? 11
KIJKEN VANUIT EEN BETER BEGRIP 15
BASISKENNIS VOOR IEDEREEN DIE AGILE COACH WIL WORDEN 27
WAT IS EEN AGILE COACH? 37
FASE 1: JEZELF (LATEN) COACHEN 49
FASE 2: INDIVIDUEN COACHEN 55
FASE 3: AGILE TEAMS COACHEN 63
FASE 4: JEZELF ONTWIKKELEN TOT EXPERT 109
FASE 5: DE AGILE ORGANISATIE COACHEN 113
WAT KOM JE ALS AGILE COACH IN DE PRAKTIJK TEGEN? 151
TOOLBOX VOOR DE AGILE COACH 169
NAWOORD 173
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan