Prof. dr. Fred Korthagen is emeritus-hoogleraar onderwijskunde van de Universiteit Utrecht met als specialisaties opleiden, training en coaching.
Meer over de auteursKrachtgericht coachen
Een aanpak voor diepgaand leren en effectief functioneren (Incl. Traintool)
Paperback Nederlands 2021 2e druk 9789024443246Samenvatting
Hoe kun je als coach het beste halen uit mensen? Hoe kun je ervoor zorgen dat er een duurzame ontwikkeling ontstaat waarin zij hun potentieel optimaal inzetten en hun idealen bereiken? Krachtgericht coachen beschrijft een effectieve coachingsmethode, gericht op het optimaal benutten van het ‘psychologisch kapitaal’ van mensen.
Deze nieuwe editie is uitgebreid met online onderdelen die het voor u en uw studenten nog eenvoudiger maakt om gespreksvaardigheden (op afstand) te trainen.
Studenten krijgen bij aanschaf:
- een exemplaar van het boek;
- toegang tot de bijbehorende website met het online boek en video's over gesprekssituaties.
- toegang tot de online trainingen van TrainTool Krachtgericht coachen
In 'Krachtgericht coachen' worden elementen uit verschillende benaderingen gecombineerd tot een aanpak die diepgaand leren en effectief functioneren bevordert. De essentie daarvan is het afstemmen op idealen en kernkwaliteiten, maar ook de bewustwording en het aanpakken van interne belemmeringen. De aanpak wordt wetenschappelijk onderbouwd en met vele voorbeelden en oefeningen uit de praktijk geïllustreerd.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Ellen Nuijten
Inhoudsopgave
1 Een focus op kracht
1.1 Het thema van dit boek
1.2 De doelgroep
1.3 Coaching en leren
1.4 De probleemgerichte versus de krachtgerichte benadering
1.5 Verschillen tussen de twee scenario’s
1.6 Een omslag in de psychologie
1.7 De uitgangspunten van krachtgericht coachen
1.8 Leeswijzer
1.9 Kernpunten van dit hoofdstuk
1.10 Verdieping en wetenschappelijke verantwoording
2 Versterken van het psychologisch kapitaal
2.1 Het psychologisch kapitaal
2.2 Kernkwaliteiten
2.3 De eigen kernkwaliteiten in kaart brengen
2.4 Kernkwaliteiten en competenties
2.5 Het broaden-and-buildmodel
2.6 De rol van de coach bij de ontwikkeling van kernkwaliteiten
2.7 Flow
2.8 Idealen
2.9 De verbeelding gebruiken
2.10 Kernpunten van dit hoofdstuk
2.11 Verdieping en wetenschappelijke verantwoording
3 Basisvaardigheden van krachtgericht coachen
3.1 Hoe reageer je als coach?
3.2 Krachtgericht luisteren
3.3 Doorvragen
3.4 Samenvatten
3.5 Spiegelen
3.6 Non-verbaal reageren
3.7 De houding van de coach
3.8 Kernpunten van dit hoofdstuk
3.9 Verdieping en wetenschappelijke verantwoording
4 Krachtgerichte feedback
4.1 Wat is feedback?
4.2 Focus van de feedback
4.3 Wat doet de feedback met de coachee?
4.4 Inhoud en relatie
4.5 Kernfeedback
4.6 Barrières rond kernfeedback
4.7 Kernfeedback in vijf stappen
4.8 Barrières bij de coach
4.9 Kernpunten van dit hoofdstuk
4.10 Verdieping en wetenschappelijke verantwoording
5 Flow versterken
5.1 Successen benutten
5.2 Liften
5.3 Van probleem naar kracht
5.4 Belemmeringen
5.5 Uitdagingen zoeken
5.6 Kernpunten van dit hoofdstuk
5.7 Verdieping en wetenschappelijke verantwoording
6 Potentieel versus belemmeringen
6.1 Positieve krachten en belemmeringen in de persoon
6.2 Het ui-model
6.3 Zijn de lagen in een persoon in harmonie of in conflict met elkaar?
6.4 Soorten belemmeringen
6.5 De cirkel van ellende
6.6 Wie is de regisseur?
6.7 Het hanteren van belemmeringen
6.8 Kernpunten van dit hoofdstuk
6.9 Verdieping en wetenschappelijke verantwoording
7 Een stappenplan voor krachtgericht coachen
7.1 Vijf stappen
7.2 Van stap 1 (concrete situatie/ervaring beschrijven) naar stap 2
(reflectie op ideaal en kernkwaliteiten)
7.3 Stap 3: Reflectie op belemmering
7.4 Stap 4: Benutten van het kernpotentieel
7.5 Stap 5: Nieuwe aanpak uitproberen
7.6 De cirkel wordt een spiraal
7.7 Werken met placemats
7.8 Verslaglegging
7.9 Valkuilen
7.10 Kernpunten van dit hoofdstuk
7.11 Verdieping en wetenschappelijke onderbouwing
8 Het hier-en-nu gebruiken
8.1 Verleden, toekomst en… heden!
8.2 Werken met lichaamstaal
8.3 Contact: een lemniscaat
8.4 Mindfulness en presence ontwikkelen
8.5 Overdracht en tegenoverdracht
8.6 Kernpunten van dit hoofdstuk
8.7 Verdieping en wetenschappelijke verantwoording
9 Naar autonomie en zelfsturing
9.1 Coachees worden hun eigen coach
9.2 Naar zelfsturing op inhoud
9.3 Naar zelfsturing op het leerproces
9.4 Metareflectie
9.5 Mindsets
9.6 Expliciet voorbeeldgedrag
9.7 Kernpunten van dit hoofdstuk
9.8 Verdieping en wetenschappelijke verantwoording
Referenties
Lijst van voorbeelden
Lijst van oefeningen
Register
Over de auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan