Lees verder
Saskia Tjepkema is verbonden aan Kessels & Smit, The Learning Company, een adviesbureau op het gebied van leren, ontwikkelen en organisatieverandering. Zij ondersteunt individuen, teams en organisaties met ontwikkelvragen.
Meer over de auteursVerhalen veranderen
Beweging brengen in teams en organisaties
Paperback Nederlands 2022 1e druk 9789024450237Samenvatting
Wie aan verandering werkt in organisaties, komt vroeg of laat verhalen tegen. Over wat een goed team is, bijvoorbeeld. Over hoe het nu gaat. Of over hoe de toekomst eruitziet. Soms zijn ze bewust, soms wat meer impliciet, maar ze hebben altijd invloed. Door verhalen te vangen, ontrafelen en zichtbaar te maken, kun je je er samen toe verhouden en ervoor kiezen om nieuwe plotlijnen te ontwikkelen. Om zo beweging mogelijk te maken.
‘Verhalen’ in meervoud, want naast het dominante verhaal zijn er altijd andere verhalen in elke persoon, groep of organisatie. Die meerstemmigheid kan productief uitpakken: perspectieven die elkaar corrigeren, aanvullen of verdiepen. Maar net zo vaak ontstaat er een kakofonie, of doet een belangrijk deel van de invalshoeken nooit mee. Hoe zorg je dat de verschillende verhalen elkaar versterken en bijdragen aan de onderlinge verbinding? En hoe kom je samen tot nieuwe verhalen die uitnodigen tot actie?
'Verhalen veranderen' verkent de manier waarop je kunt werken met verhalen in de context van organisatieverandering en teamontwikkeling. Een praktisch boek voor zowel veranderkundigen als (team)coaches en leidinggevenden.
Naast theorie, concepten en veel voorbeelden uit de veranderpraktijk van de auteurs, vind je 18 werkvormen waarmee je zelf aan de slag kunt.
Saskia, Joeri, Martijn, Luc, Koen en Lieve werken allen als adviseur, (team)coach en procesbegeleider. Ze zijn verbonden aan Kessels & Smit, The Learning Company. Samen verzorgen ze ook leertrajecten en workshops over werken met verhalen in organisaties. Saskia, Luc en Joeri schreven eerder 'Waarderend veranderen: Appreciative Inquiry in de dagelijkse praktijk van managers'.
Dat verhalen belangrijk zijn op individueel niveau weten we: het brengt lijn in het leven, en helpt richting te bepalen. Dit boek onderzoekt de werking van verhalen in teams en organisaties, en geeft mooie voorbeelden, praktische werkvormen en verhelderende reflecties. Het is helder van taal en structuur, en duidelijk gebaseerd op jarenlange ervaring en gedeelde inzichten van de auteurs. - Christien Brinkgreve, emeritus hoogleraar sociale wetenschappen, auteur van 'Vertel. Over de kracht van verhalen'.
Ieder mens is een verhaal, dat weten we, maar hoe je elkaar een nieuw verhaal over vernieuwing in leidt en stap voor stap van personage tot schrijver wordt is een uitdaging voor leiders en vernieuwers. Dit prachtige boek wijst de weg, geeft houvast en laat je pas los wanneer je zelf verder kunt. - Eric Koenen, Schrijver, commissaris en adviseur.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (3)
Over Saskia Tjepkema
Over Joeri Kabalt
Over Martijn van Ooijen
Over Luc Verheijen
Over Koen Weber
Over Lieve Scheepers
Inhoudsopgave
DEEL I VERHALEN EN VERANDEREN 10
1 Verhalen maken de organisatie 12
2 Verhalen in soorten en maten 18
3 Verhaalvaardigheid: het vermogen om te werken met verhalen 22
4 Verhalen delen: een vertel- en luistersetting creëren 31
5 Organisatiejournalistiek 37
DEEL II VERHALEN(D) VERANDEREN IN DE PRAKTIJK 40
6 Sta mij toe een verhaal te vertellen: elkaar ontmoeten als mensen 42
7 Op verhaal komen: in welk ‘plot’ bevinden we ons eigenlijk? 47
8 Je verhaal herschrijven en regie nemen: auteurschap en autonomie 53
9 Nieuwe mogelijkheden ontdekken door je eigen verhaal tegen het licht te houden 59
10 Verhalen als brug tussen leefwerelden: relaties versterken 65
11 Spanning doorbreken: hoe verhalen het gesprek weer kunnen openen 71
12 Ruimte maken voor en door verschil: meerstemmigheid versterken 77
13 Verhalen als spiegel: samen op het balkon en in de klei 82
14 Vertroebelen en verhelderen: in welk verhaal stap ik nu? 87
15 Een storm van buiten: gezamenlijk stevig blijven staan 91
16 Een verhaal als stap naar actie (en een uitnodiging om mee te doen) 98
17 Durf te varen op fantasie: de verbeelding oprekken met verhalen 104
18 Smelt de ijsberg? Hoe verhalen de verre toekomst dichterbij kunnen brengen 110
DEEL III AAN DE SLAG: VERHALENDE WERKVORMEN 118
A Als veranderaar scherp blijven op je eigen verhaal 120
B Starten met een check-in 125
C Achtergrondverhalen expliciteren en delen 128
D Een historielijn maken 132
E Het oerknalinterview 136
F Ik hoor het verhaal van … 139
G Je eigen verhaal als sprookje 142
H Taal geven aan je verhaal via een metafoor 145
I Verhalen herschrijven 149
J Deconstructie van verhalen 152
K Je mindset ontdekken en uitdagen 155
L Grote en kleine verhalen jutten 158
M Monologen meervoudig maken 160
N Wat is de titel van dit verhaal? 164
O High Impact Storytelling 167
P Samen een verhaal maken 170
Q Bouw je eigen verhaal in zes stappen 172
R Generatieve thema’s en beelden maken 175
DEEL IV ONZE ROL ALS VERHALEND VERANDERAAR: REFLECTIES 179
Bronnen 188
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan