Lees verder
Jaap Boonstra is hoogleraar ‘Organisatiedynamiek’ aan Esade Business School in Barcelona, hoogleraar ‘Organisatieverandering’ aan de Rotterdam School of Management, en kerndocent bij de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur. Als onafhankelijk adviseur ondersteunt hij organisaties in hun ontwikkeling. Hij schreef meerdere boeken over organisatieverandering, organisatiecultuur en leiderschap.
Meer over de auteursAllianties voor een duurzame toekomst
Naar waardengedreven samenspel tussen organisaties
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2023 1e druk 9789024455515Samenvatting
Dit boek is een inspiratiebron voor bestuurders, toezichthouders en verandermanagers die met nieuwe samenwerkingen willen bijdragen aan een positieve en duurzame wereld.
• Voor iedereen die wil samenwerken aan economische voorspoed en maatschappelijk welzijn
• Bereidt studenten voor op een rol binnen internationale, duurzame allianties
• Van de auteur van Veranderen als samenspel en Perspectieven op leiderschap
Wereldwijde uitdagingen op het gebied van klimaat, gezondheid en welvaartverdeling noodzaken organisaties om nieuwe vormen van samenwerking te zoeken op weg naar economische en maatschappelijke verandering.
Waardengedreven allianties zijn daar een goed voorbeeld van. Ze zijn dé manier om bij te dragen aan een duurzame toekomst. Het creëren en ontwikkelen van duurzame allianties is echter niet eenvoudig. De omgeving stelt tegenstrijdige eisen en er bestaan spanningen tussen belanghebbenden.
In dit boek beschrijven de auteurs twaalf paradoxen waarmee allianties te maken krijgen en ze bieden handvatten om met die paradoxen om te gaan. De theoretische inzichten, praktische methoden en inspirerende voorbeelden in dit boek helpen bestuurders, toezichthouders en verandermanagers hun blik te richten op een positieve en duurzame toekomst en resultaat te boeken binnen waardengedreven allianties.
Specificaties
Expertrecensies (3)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (6)
Over Jaap Boonstra
Inhoudsopgave
Deel 1 Principes voor waardengedreven allianties 9
1 Allianties: een dynamische kijk 11
Allianties: een lange traditie 13
Vormen van allianties 17
Positieve en negatieve effecten van allianties 22
Mislukkingen en successen bij het creëren van allianties 26
Stadia van het creëren en ontwikkelen van allianties 29
Paradoxen en spanningen in allianties 33
Allianties voor een duurzame toekomst 40
Deel 2 Waardengedreven allianties in de praktijk 47
2 Waardengedreven allianties formeren 49
Formeren van allianties in de praktijk 51
De formering van CEMS 51
De formering van de GABV 57
Afwegingen en aandachtspunten bij het formeren van allianties 64
Spelen met paradoxen 65
Richtlijnen en methoden 71
3 Waardengedreven allianties funderen 83
Funderen van allianties in de praktijk 85
De fundering van CEMS 85
De fundering van de GABV 91
Afwegingen en aandachtspunten bij het funderen van allianties 96
Spelen met paradoxen 96
Richtlijnen en methoden 103
4 Waardengedreven allianties evolueren 113
Evolueren van allianties in de praktijk 115
De evolutie van CEMS 115
De evolutie van de GABV 123
Afwegingen en aandachtspunten bij het evolueren van allianties 126
Spelen met paradoxen 127
Richtlijnen en methoden 133
5 Waardengedreven allianties transformeren 145
Transformeren van allianties in de praktijk 147
De transformatie van CEMS 147
De transformatie van de GABV 155
Afwegingen en aandachtspunten bij het transformeren van allianties 158
Spelen met paradoxen 158
Richtlijnen en methoden 162
Deel 3 Reflecties op waardengedreven allianties 175
6 Allianties voor de toekomst 177
Uitdagingen voor waardengedreven allianties 179
Allianties voor het maatschappelijk belang 179
Levend houden van de ambitie 181
Alliantiemanagement als vak 181
De kwaliteiten van waardengedreven leiders 183
De toekomst van waardengedreven allianties 185
Conclusies en vooruitblik 186
De levenscyclus van waardengedreven allianties 186
Vertrouwen, betrokkenheid en reputatie 187
Betekenis en waarden 189
Goed bestuur en transparantie 190
Lokale bedding en wereldwijde impact 191
Spel en speelsheid bij het creëren en ontwikkelen van allianties 192
Allianties voor een duurzame toekomst 194
Literatuur 198
Trefwoordenregister 205
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan