Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Betekenis & bullshit

Zingeving en marketing in de betekeniseconomie

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2023 9789024458448
Direct te downloaden

Samenvatting

Veel bedrijven streven er niet langer naar zoveel mogelijk geld te verdienen. Stuk voor stuk claimen ze gedreven te worden door een maatschappelijke missie. Daarmee pogen ze antwoord te geven op een groeiende vraag naar betekenis van medewerkers en klanten.

Hoeveel van deze idealen zijn echt?
Hoeveel zijn bullshit?
En hoe maak je het onderscheid?

'Betekenis & Bullshit' doet een boekje open over hoe het gesprek over identiteit, zingeving, ethiek en organisatiecultuur ondergesneeuwd raakt door marketingdenken. Het resultaat? Organisaties beloven maatschappelijk van betekenis te zijn, maar stellen uiteindelijk teleur.

Gelukkig is er een alternatief. De verrassende inzichten en praktijkvoorbeelden in dit boek inspireren leidinggevenden én hun medewerkers om te kiezen voor minder bullshit in de zoektocht naar betekenisvol werk.

"Als alle bedrijven dit boek lezen, dan leren ze ook de echte betekenis te onderscheiden van alle bullshit die soms uitgekraamd wordt. Echte betekenis, ook in de economie, kan namelijk niet zonder ons dienstbaar op te stellen naar al het leven om ons heen. Dat kan nooit, ik herhaal, nooit met bullshit, maar altijd vanuit en met betekenis." - Kees Klomp, spreker, schrijver, onderzoeker en aanjager van de betekeniseconomie

"Wie niet wordt aangesproken door dit boek, moet zich gaan afvragen wat hij/zij eigenlijk aan het doen is. Wie erdoor geprikkeld wordt, vindt voldoende suggesties om zelf aan het werk te gaan, op weg naar een waardengedreven organisatie die past in de betekeniseconomie van de toekomst." - Paul van Tongeren, filosoof en Denker des Vaderlands (2021-2023)

Specificaties

ISBN13:9789024458448
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:216
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:13-12-2023
Hoofdrubriek:Organisatiekunde
ISSN:

Expertrecensies (1)

Betekenis & bullshit - ‘Waardevolle inzichten en handvatten’
Nico de Leeuw | 9 april 2024
Hoe komt het toch dat er bij veel organisaties nog steeds licht zit tussen het (gewenste) beeld dat ze van zichzelf creëren en het bewijs dat ze daarvoor in de praktijk leveren? Het besef zou inmiddels wel ingedaald moeten zijn dat we tegenwoordig in glazen gebouwen leven en werken.
Lees verder

Lezersrecensies

4.3 van de 5
4 stemmen
3
0
0
1
0

Interviews en artikelen (2)

interview
Baseer je verhaal op de échte organisatiecultuur
Bas Hakker 21 februari 2024 Stephan Ummelen schreef ‘Betekenis & bullshit - Zingeving en marketing in de betekeniseconomie’. Een boek over de nadruk die bedrijven de laatste jaren leggen op zaken als duurzaamheid. Maar hoe oprecht zijn die waarden of purpose eigenlijk? Gaat het uiteindelijk alleen maar om geld?
preview
Betekenis & bullshit - Zingeving en marketing in de betekeniseconomie
Stephan Ummelen 22 december 2023 Veel bedrijven claimen gedreven te worden door een maatschappelijke missie, of ‘purpose’. Daarmee pogen ze antwoord te geven op een groeiende vraag naar betekenis van medewerkers en klanten. Hoeveel van deze idealen zijn écht? En hoeveel zijn bullshit? Hoe blijf je geloofwaardig als organisatie die zegt van betekenis te zijn?

Over Stephan Ummelen

Stephan Ummelen is schrijver, spreker, onderzoeker en adviseur op het gebied van waardengedreven organiseren. Met meer dan 16 jaar ervaring op het gebied van organisatie-identiteit, waarden, purpose en visie geeft hij organisaties unieke inzichten en prachtige anekdotes over hoe je betekenis centraal stelt. Én geloofwaardig houdt. Met interactie en een vleugje humor neemt Stephan zijn publiek mee en geeft verassende inzichten. Zijn boodschap? Samenwerken gaat over relaties. Relaties gaan over vertrouwen. Vertrouwen gaat over het delen van waarden.

Andere boeken door Stephan Ummelen

Inhoudsopgave

Start-up 9

DEEL I BULLSHIT 14
Inleiding Bullshit 17
1. Bullshit in organisaties 22
2. Relatiekracht 36
3. Authenticiteit 60
4. Waarden 84

Intermissie: De opkomst van het ‘ik’ 106

DEEL II BETEKENIS 114
Inleiding Betekenis 117
5. Betekenis in organisaties 122
6. Betekenisgeving 136
7. Geloof, maar blijf twijfelen 166
8. De betekenisvolle organisatie 180
9. Aan de slag met betekenis 190

Slotwoord 203
Eindnoten 206
Bronnen 207
Over de auteur 215

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Betekenis & bullshit