Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Ritmiek en organisatiedynamiek

Vierfasenmodel met aangrijpingsunten voor organisatorische interventies ter vergroting van de effectiviteit, efficiency, flexibiliteit en creativiteit

Ingenaaid Nederlands 1995 9789026722592
Voormalig top 100Totaal 6 dagen
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

In dit boek presenteert Teun Hardjono een model aan de hand waarvan managers en hun adviseurs veranderingen in de organisatie kunnen structureren en overzichtelijk kunnen houden. Met behulp van dit model, het Vierfasenmodel voor vermeerdering van organisatorische vermogens genoemd, kan het vermogen van een organisatie worden vergroot. Onder 'vermogen' wordt hier verstaan het materieel vermogen, het commercieel vermogen, het socialisatievermogen en het denkvermogen. Het model ordent verschillende soorten interventies en organisatorische maartregelen zodanig dat deze elkaar versterken en gezamenlijk worden gericht op het verhogen van effectiviteit, efficiency, flexibiliteit en creativiteit. Ook is het een toetssteen voor managers en hun adviseurs om na te gaan of plannen en adviezen compleet zijn. Het model is gebaseerd op langdurige ervaring en wordt geïllustreerd met de historische ontwikkeling van KLM, Philips en Gelderse Papiergroep.

Specificaties

ISBN13:9789026722592
Taal:Nederlands
Bindwijze:ingenaaid
Aantal pagina's:290
Druk:0
Hoofdrubriek:Organisatiekunde

Expertrecensies (1)

recensie
Ritmiek en organisatiedynamiek
Jan Grijpink | 17 augustus 1998
Hardjono is erin geslaagd een goed hanteerbaar kompas te maken voor managers die sturing willen geven aan verbetering van hun organisatie. Hij doet dat met een Vierfasenmodel dat aangrijppunten laat zien voor orga-nisatorische interventies ter vergroting van effectiviteit, efficiency, flexibiliteit en creativiteit. Zijn boek is een belangrijke aanwinst voor de handboekerij van elke professionele manager.
Lees verder

Lezersrecensies

5.0 van de 5
1 stem
1
0
0
0
0

Over Teun Hardjono

Prof. Dr. Ing. T.W. Hardjono (1949), hoogleraar aan de Rotterdam School of Management Erasmus University Rotterdam, met als leeropdracht Kwaliteitsmanagement en Certificatie. Daarvoor was hij adviseur Ondernemingsstrategie en Bestuur bij Berenschot. Hardjono speelde een grote rol in de totstandkoming van zowel het EFQM-model als het INK-managementmodel. Hij is als eerste Nederlander gevraagd toe te treden tot de prestigieuze International Academy for Quality. Hij adviseert nog steeds, bijvoorbeeld op het vraagstuk wat moet de evaluatie en verbeterstelsel van de Nederlandse Politie worden. Hij leidde onder andere een door de Europese Commissie gesteund internationaal onderzoek over hoe Corporate Social Responsibility ingevoerd zou kunnen worden. Hardjono schreef en droeg bij aan diverse boeken en is een veel gevraagd spreker.

Andere boeken door Teun Hardjono

Inhoudsopgave

Voorwoord
Algemene inleiding

1. De functie van het vierfasenmodel
2. De relevantie van het vierfasenmodel
3. Kenmerken van het vierfasenmodel
4. De opbouw van de beschrijving van het vierfasenmodel

Verantwoording van de wijze waarop het vierfasenmodel tot stand is gekomen

5. Denken vanuit het primair proces
6. Het gebruik van modellen
7. Verwerkte managementtheorieën
8. Gebruik van cases

De statistische elementen van het vierfasenmodel

9. De vermogens van een organisatie en vermogensvermeerdering
10. Oriëntatierichtingen, wegen voor verbetering
11. De procesmatige oriëntatierichtingen nader uitgewerkt
12. Effectiviteit, efficiency, flexibiliteit en creativiteit, de strategische uitgangspunten

Vermogens vermeerderen vraagt dynamiek

13. De ontwikkelingsgang geprojecteerd in het vierfasenmodel voor vermogensvermeerdering
14. Dynamiek en rust
15. Paradigma's en anomalieën helpen beweging in gang te zetten
16. Het vierfasenmodel als middel voor anamese en het ontwerpen van een therapie

Het vierfasenmodel aannemelijk gemaakt met behulp van cases

17. Philips, alle fases van het vierfasenmodel doorlopen
18. KLM, van een productiegeoriënteerd bedrijf naar een klantgerichte organisatie
19. Gelderse papiergroep, streven naar meer flexibiliteit
20. Toepassing van het vierfasenmodel

Epiloog

21. Het vierfasenmodel samengevat en aan de gestelde eisen getoetst
22. Het vierfasenmodel, geen vrijbrief voor simpele toepassing, wel te combineren met andere modellen zoals het European Quality Award-Model
23. Aanbevelingen voor verder onderzoek
24. Summary

Literatuur
Bijlagen

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Ritmiek en organisatiedynamiek