Lees verder
Prof. Dr. Ing. T.W. Hardjono (1949), hoogleraar aan de Rotterdam School of Management Erasmus University Rotterdam, met als leeropdracht Kwaliteitsmanagement en Certificatie.
Meer over Teun HardjonoRitmiek en organisatiedynamiek
Vierfasenmodel met aangrijpingsunten voor organisatorische interventies ter vergroting van de effectiviteit, efficiency, flexibiliteit en creativiteit
Ingenaaid Nederlands 1995 9789026722592Samenvatting
In dit boek presenteert Teun Hardjono een model aan de hand waarvan managers en hun adviseurs veranderingen in de organisatie kunnen structureren en overzichtelijk kunnen houden. Met behulp van dit model, het Vierfasenmodel voor vermeerdering van organisatorische vermogens genoemd, kan het vermogen van een organisatie worden vergroot. Onder 'vermogen' wordt hier verstaan het materieel vermogen, het commercieel vermogen, het socialisatievermogen en het denkvermogen. Het model ordent verschillende soorten interventies en organisatorische maartregelen zodanig dat deze elkaar versterken en gezamenlijk worden gericht op het verhogen van effectiviteit, efficiency, flexibiliteit en creativiteit. Ook is het een toetssteen voor managers en hun adviseurs om na te gaan of plannen en adviezen compleet zijn. Het model is gebaseerd op langdurige ervaring en wordt geïllustreerd met de historische ontwikkeling van KLM, Philips en Gelderse Papiergroep.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Teun Hardjono
Inhoudsopgave
Algemene inleiding
1. De functie van het vierfasenmodel
2. De relevantie van het vierfasenmodel
3. Kenmerken van het vierfasenmodel
4. De opbouw van de beschrijving van het vierfasenmodel
Verantwoording van de wijze waarop het vierfasenmodel tot stand is gekomen
5. Denken vanuit het primair proces
6. Het gebruik van modellen
7. Verwerkte managementtheorieën
8. Gebruik van cases
De statistische elementen van het vierfasenmodel
9. De vermogens van een organisatie en vermogensvermeerdering
10. Oriëntatierichtingen, wegen voor verbetering
11. De procesmatige oriëntatierichtingen nader uitgewerkt
12. Effectiviteit, efficiency, flexibiliteit en creativiteit, de strategische uitgangspunten
Vermogens vermeerderen vraagt dynamiek
13. De ontwikkelingsgang geprojecteerd in het vierfasenmodel voor vermogensvermeerdering
14. Dynamiek en rust
15. Paradigma's en anomalieën helpen beweging in gang te zetten
16. Het vierfasenmodel als middel voor anamese en het ontwerpen van een therapie
Het vierfasenmodel aannemelijk gemaakt met behulp van cases
17. Philips, alle fases van het vierfasenmodel doorlopen
18. KLM, van een productiegeoriënteerd bedrijf naar een klantgerichte organisatie
19. Gelderse papiergroep, streven naar meer flexibiliteit
20. Toepassing van het vierfasenmodel
Epiloog
21. Het vierfasenmodel samengevat en aan de gestelde eisen getoetst
22. Het vierfasenmodel, geen vrijbrief voor simpele toepassing, wel te combineren met andere modellen zoals het European Quality Award-Model
23. Aanbevelingen voor verder onderzoek
24. Summary
Literatuur
Bijlagen
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan