Ethiek in de psychologie, met MyLab NL toegangscode
Paperback Nederlands 2019 3e druk 9789043036344Samenvatting
Ethiek in de psychologie bereidt toekomstige psychologen voor op ethische dilemma’s in de
beroepspraktijk. Omdat elk moreel probleem uniek is, biedt dit boek een uitgebreide basis
die de student in staat stelt correcte afwegingen te maken. Daartoe komen de ethische
begrippen, de belangrijke normatieve theorieën, de argumentatieleer en de Nederlandse en
Belgische beroepscodes aan bod.
Het eerste deel van Ethiek in de psychologie gaat in op de algemene ethiek, waarna deel
twee de beroepsethiek voor psychologen en toegepast psychologen bespreekt. Dit deel
omvat ethische kwesties op het gebied van voorlichting, reclame en marketing, coaching en
training, assessment en advies, diagnostiek en therapie en onderzoek. Verschillende casussen
illustreren de theorie.
Deze derde editie bevat de meest recente versies van de Beroepscode voor psychologen van
het Nederlands Instituut van Psychologen (2015), de Deontologische code voor Belgische
psychologen (2018) en de Beroepscode Nederlandse Beroepsvereniging voor Toegepaste
Psychologie (2018). Alle verwijzingen in het boek zijn op deze versies afgestemd. Ook zijn
de casussen en morele debatten in het werkveld geactualiseerd.
Bij deze editie krijgen studenten extra stof aangereikt in MyLab, de digitale leeromgeving
van Pearson. Hierin kunnen studenten oefenen met studiemateriaal zoals een
begrippentrainer, toetsvragen, flitscolleges, casussen en opdrachten. Ook bevat MyLab een
digitale versie van het boek.
Ethiek in de psychologie is geschreven voor studenten Toegepaste Psychologie aan het hbo en
studenten psychologie aan de universiteit.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
H1 Moraal en ethiek
H2 Normatieve theorieën
H3 In gesprek over ethische dilemma's
Deel II Beroepsethiek voor (toegepast) psychologen
H4 Van normen en waarden naar beroepsethiek
H5 Voorlichting, reclame en marketing
H6 Coaching en training
H7 Assessment en advies
H8 Diagnostiek en therapie
H9 Onderzoek
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan