Journalist Carolien Roelants (1948) volgt voor NRC Handelsblad al meer dan dertig jaar de ontwikkelingen in het Midden-Oosten.
Meer over Carolien RoelantsDwars door het Midden-Oosten
Paperback Nederlands 2019 1e druk 9789044640687Samenvatting
Oorlog in Syrië, oorlog in Jemen. Straks misschien ook nog oorlog tegen Iran, want de moellahs vormen een groot gevaar voor de wereldvrede. Of valt het wel mee met dat gevaar? Die leuke, jonge Saudische hervormer blijkt bij nader inzien een ordinaire dictator te zijn die wild om zich heen slaat en elke criticus opsluit. Dat geeft niet; met Trump in het Witte Huis komen mensenrechten ver achter wapenleveranties. Oude allianties houden geen stand meer, nieuwe duren vaak niet lang. Het Israëlisch-Palestijnse conflict dat het gebied zo lang domineerde, is voorlopig naar de achtergrond verdreven.
Wie begrijpt nog iets van het Midden-Oosten?
In dit boek beschrijft Midden-Oostenspecialist Carolien Roelants een aantal complexe problemen die op dit moment spelen. Ze legt uit hoe ze zijn ontstaan en hoe ze in elkaar zitten. Dwars door het Midden-Oosten is een ideaal boek voor mensen die graag op een toegankelijke manier iets over het Midden-Oosten willen leren.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1 Hervormer of tiran? De Saudische kroonprins
2 'Kwaadaardig'Iran
3 Een religieus conflict, of concurrentie tussen twee grootmachten?
4 De wereldoorlog in Syrië
5 Extremisme en het kalifaat
6 De verborgen oorlog in Jemen
7 Democratie en mensenrechten in de verdrukking
8 Israël en (g)een Palestijnse oplossing
9 De Arabische Lente en wat ervan kwam
10 Vrouwen (hier zoals altijd op de laatste plaats)
Een klein boekenlijstje
Noten
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan