Caroline van der Plas (1967) is sinds 2021 Tweede Kamerlid en fractievoorzitter voor de BoerBurgerBeweging.
Meer over Caroline van der PlasGewoon gezond verstand
Met de menselijke maat voorop
Paperback Nederlands 2023 1e druk 9789044652178Samenvatting
Meer dan de helft van de Nederlanders heeft het vertrouwen in de politiek verloren. Vooral het vertrouwen in de Tweede Kamer is naar een dieptepunt gezakt. Burgers voelen zich niet gehoord, niet gezien en niet serieus genomen. Dat kan en moet anders, vindt Caroline van der Plas, fractievoorzitter van de BoerBurgerBeweging, de nieuwe politieke partij die tijdens de Tweede Kamerverkiezingen van 2021 vanuit het niets op het politieke strijdveld leek te verschijnen. Van der Plas is op een missie. Ze wil niets liever dan dat er weer politiek wordt bedreven waar de burger in kan geloven, met volksvertegenwoordigers die strijden voor de belangen van de burger.
Van der Plas vertelt hoe ze als nieuw Kamerlid geconfronteerd wordt met de Haagse cultuur en wandelgangen en beschrijft hoe zij van de ene verbazing in de andere valt. Via 'functie elders', het formatiedebacle, de toeslagenaffaire, het Groningergas en het corona- en stikstofdebat laat Van der Plas zien hoe de menselijke maat uit de politiek verdwenen is. Als luis in de pels verwoordt Van der Plas scherp wat zich in Den Haag afspeelt. Tegelijkertijd zoekt ze naar oplossingen, opdat de politiek weer betrouwbaar, integer en rechtvaardig wordt.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1 Jeugd, ouders en Ierland 11
2 Stap naar volwassenheid en een mislukt huwelijk 28
3 De opmars van de BoerBurgerBeweging 107
4 De Tweede Kamerdebatten en het boerenverstand 131
5 De coronacrisis en het politiek debat 149
6 Irritaties in de Tweede Kamer 170
7 Het stikstofdebat met vlekkenkaartje 193
8 Doodsbedreigingen en pesterijen 214
9 De burger moet altijd centraal staan 224
10 Verjaardagspraat, populisme en authenticiteit 241
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan