Dana Mattioli is journalist voor de Wall Street Journal. Ze schrijft sinds 2019 voorpaginanieuws over Amazon en was finalist voor de Pulitzerprijs in onderzoeksjournalistiek voor haar werk over het bedrijf. De meedogenloze strijd van Amazon om de wereld te veroveren is haar debuut.
Meer over Dana MattioliDe meedogenloze strijd van Amazon om de wereld te veroveren
Paperback Nederlands 2024 1e druk 9789044654905Samenvatting
Amazon, ooit begonnen als een onlineboekhandel, groeide in twee decennia uit tot de grootste en bekendste internetgigant ter wereld. Het door Jeff Bezos opgerichte bedrijf verkoopt wereldwijd producten, heeft een streamingdienst en produceert eigen technologie. In steeds meer sectoren wint Amazon terrein. Steeds dieper dringt het bedrijf door tot in de wortels van onze samenleving.
Nu Amazon monopolistische proporties aanneemt, kunnen overheden het bedrijf niet langer negeren en komen ze er langzaam achter dat ze tegenover een nietsontziende tegenstander staan in een doodeng nieuw speelveld.
In De meedogenloze strijd van Amazon om de wereld te veroveren legt de bekroonde journalist van de Wall Street Journal Dana Mattioli Amazons oneindige hebzucht bloot. Ze onthult nieuwe kanten van het bedrijf en zijn beruchte oprichter Jeff Bezos. Meedogenloos, competitief en met een instinct om alles te verwoesten wat zijn doel in de weg staat: absolute heerschappij over de markt. Is Amazon té machtig geworden – en te verstrengeld met (inter)nationale belangen – om nog te kunnen worden tegengehouden?
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Dana Mattioli
Inhoudsopgave
Proloog. De Paradox
Deel I. De moloch in opbouw
1 Wat ze in de winkelstraten niet zagen aankomen
2 Groei boven winst
3 De invasie van de MBA’ers
4 De tentakels worden uitgebreid
5 Bij jou thuis
6 Durfkapitaal of bedrijfsspionage?
Deel II. De messen worden geslepen
7 Mazen in de wet, machtsspelletjes en de mediagok van een miljardair
8 Sleutelen aan de boodschap
9 Techlash
10 ‘Watering the Flowers’ werkt niet
11 Amazon-proof
12 Minder frictie, met verkopers, meer verkoop (zelfs als het om namaak gaat)
13 In de arena
14 Het Congres roept Amazon ter verantwoording
Deel III. De confrontatie
15 De wereld gaat op slot en Amazon profiteert
16 Bezos komt eindelijk naar Washington
17 Ze waren te giftig
18 De FTC sleept Amazon voor de rechter
Epiloog
Noten
Woord van dank
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan