Francis Fukuyama werd een wereldwijde ster met 'Het einde van de geschiedenis' en 'De laatste mens' en hij zou lange tijd de belangrijkste theoreticus achter het neoconservatisme blijven.
Meer over Francis FukuyamaHet liberalisme en zijn schaduwzijden
verdediging van een klassiek ideaal
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2022 1e druk 9789045047034Samenvatting
Het klassieke liberalisme verkeert in een staat van crisis. Dat dit systeem, dat is gebaseerd op fundamentele beginselen van gelijkheid en de rechtsstaat en dat de rechten van individuen om hun eigen vormen van geluk na te streven benadrukt, niet altijd zijn eigen idealen waarmaakte, is geen geheim.
In het Westen werd aan veel mensen gelijkheid voor de wet ontzegd. Wie meetelde als volwaardig mens met universele rechten werd eeuwenlang betwist, en pas recent is deze omissie gerepareerd.
De principes van het liberalisme zijn de afgelopen decennia door zowel rechts als links tot uitersten gedreven: neoliberalen maakten een cultus van economische vrijheid, terwijl progressieven zich richtten op identiteit boven universaliteit. Het resultaat, stelt Fukuyama, is toenemende polarisatie en een toenemend gevaar voor onze democratie.
In dit heldere verslag van de huidige politieke onvrede biedt Fukuyama een essentiële verdediging van een liberalisme voor de eenentwintigste eeuw.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1 Wat is klassiek liberalisme? 16
2 Van liberalisme naar neoliberalisme 37
3 Het zelfzuchtige individu 50
4 Het soevereine ik 67
5 Het liberalisme keert zich tegen zichzelf 87
6 De kritiek van de rationaliteit 110
7 Technologie, privacy en vrijheid van meningsuiting 126
8 Zijn er alternatieven? 144
9 Nationale identiteit 161
10 Uitgangspunten voor een liberale samenleving 175
Noten 192
Bibliografie 204
Register 211
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan