Margot Scholte werkte tot voor kort bij NIZW – Sociaal Beleid en is thans senior medewerker bij Movisie, een landelijk kennisinstituut voor maatschappelijke ontwikkeling.
Meer over Margot ScholteWegen en blijven wegen: intake en volgsysteem in het maatschappelijk werk (1e druk 2007)
Paperback Nederlands 2007 1e druk 9789046900536Samenvatting
'Wegen en (blijven) overwegen' is een handleiding voor het uitvoeren van een intake en het opbouwen van een elektronisch dossier in het (algemeen) maatschappelijk werk. Een zorgvuldige intake en goede dossiervorming zijn belangrijke aspecten van het kwaliteitsbeleid van hulpverlenende instanties. In dit boek worden werkwijzen beschreven die maatschappelijk werkers en leidinggevenden in staat stellen om deze taken op een goede manier uit te voeren.
Na de doelstellingen van en de voorwaarden voor een intake, worden de verschillende stappen van de intakeprocedure behandeld. De hulpverlener laat de cliënt eerst zijn verhaal vertellen en stelt daar vragen over. Zo wordt het perspectief van de cliënt in kaart gebracht. In overleg met de cliënt ontstaat een probleemanalyse en een hulpverleningsplan, wat de hulpverlener met zijn collega's bespreekt voordat het in werking treedt.
De dossiervorming wordt behandeld aan de hand van het NIZW-volgsysteem. In dit systeem worden vier reflectiemomenten onderscheiden waarover gerapporteerd wordt. Hierdoor ontstaat een goed gedocumenteerd hulpverleningsproces, waarin de genomen beslissingen (stoppen, wijzigen, doorgaan) niet alleen zichtbaar worden, maar ook onderbouwd zijn.
'Wegen en (blijven) overwegen' is een praktische gids met voorbeelden en casuïstiek, bestemd voor studenten social work en voor managers en andere professionals in de sector zorg en welzijn.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Een systematische intakewerkwijze
Het hulpverleningsvolgsysteem
Deel 2 De toepassing van het intake-instrument en volgsysteem
Aanmelding
Intake gesprek
Verslag, probleemanalyse en hulpverleningsplan
Intakebespreking
Overleg met de cliënt en start hulpverlening
De voortgangsrapportage
Tussentijdse evaluatie met de cliënt
Voortgangsbespreking met team / werkbegeleider
Eindevaluatie van de hulpverlening
Deel 3 Voorbeelden uit de praktijk
Een uitgebreide intake
Een verkorte intake
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan