Lessen in orde op de basisschool
Handboek voor de onderwijspraktijk
Paperback Nederlands 2012 1e druk 9789046902905Samenvatting
Leerlingen en leerkrachten willen graag dat er op school een goede sfeer is. Als de school een veilige, plezierige leeromgeving is waar iedereen zich thuis kan voelen, is er ruimte voor goed onderwijs.
'Lessen in orde op de basisschool' biedt (toekomstige) leerkrachten een methode voor het creëren van zo’n veilige, plezierige leeromgeving. Het houden van orde is daarbij essentieel. De methodiek wordt uitgewerkt op vijf niveaus: het niveau van de klas, de school, de individuele leerkracht, de individuele leerling en de ouders. Hiermee biedt dit boek de leerkracht concrete instrumenten om orde te houden en tal van praktische tips over hoe in te grijpen bij ordeverstoringen. Ook geven de auteurs handvatten om tot een gezamenlijke aanpak te komen binnen de school. Daarnaast is er onder meer aandacht voor zorgleerlingen en het sturen van groepsprocessen.
'Lessen in orde op de basisschool' is vanuit de praktijk geschreven en bevat veel voorbeelden en ervaringen. Op de website staan vragen en opdrachten, verdiepingsstof en een variëteit aan praktische materialen, zoals voorbeeldbrieven, beoordelingsformulieren, beeldmateriaal en checklists. Voor degenen die leerkrachten opleiden is er een wetenschappelijke fundering van het boek te vinden die refereert aan het Kerndocument generieke kennisbasis leraar basisonderwijs.
'Lessen in orde op de basisschool' is bedoeld voor studenten aan pabo’s en ook voor zij-instromers, schoolleiders en alle leerkrachten die de kwaliteit van hun onderwijs willen verbeteren.
Ondersteunend materiaal
Bij dit boek hoort een eigen website met ondersteunend materiaal. Zie website uitgever.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding deel 1
1. Het gedrag tijdens de eerste lessen
2. Het gedrag van een groep
3. Klassenmanagement: structuur in de klas
4. Het beïnvloeden van het gedrag van leerlingen in de klas
5. Omgaan met een lastige klas
Deel 2: Het gedrag in school
Inleiding deel 2
6. Pedagogisch klimaat: drie uitgangspunten
7. Structuur bieden
8. Opvoeders op één lijn
9. Teamafspraken over consequenties
Deel 3: Het gedrag van de leerkracht
10. Het beïnvloeden van je eigen gedrag
11. Het beïnvloeden van je eigen gedrag in relaties met anderen
12. Het communiceren met leerlingen
13. Goochelen met aandacht
Deel 4: Het gedrag van de leerling: casuïstiek
Inleiding deel 4
14. Leerlingen met onbevredigende leerresultaten
15. Leerlingen met vijandig gedrag
16. Leerlingen met niet-adequaat schoolgedrag
17. Leerlingen met problemen in de sociale omgang
18. Meerbegaafde leerlingen
Deel 5: Het gedrag van ouders
19. De relatie tussen school en ouders
Literatuur
Verder lezen
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan