René ten Bos (1959) is hoogleraar filosofie aan de Radboud Universiteit Nijmegen en honorary professor aan de Universiteit van St Andrews in Schotland. Hij is voornamelijk geïnteresseerd in kritische management theorieën en heeft gepubliceerd over verschillende onderwerpen, zoals organisatie-ethiek, strategisch management en genderstudies.
Meer over Rene ten BosModes in management
Een filosofische analyse van populaire organisatietheorieën
Paperback Nederlands 2002 9789053527764Samenvatting
Hoe komt het dat managers zo gevoelig zijn voor modieuze vormen van kennis over organisaties? Welke rol spelen managementgoeroes hierbij? En waarom wordt die kennis eigenlijk geminacht door mensen die voorstander zijn van een meer academische, wetenschappelijke bestudering van organisaties?
René ten Bos neemt stelling tegen de minachting voor mode. Hij beweert dat de wetenschappelijke discussie over organisaties doorgaans veel te utopisch georiënteerd is en dat het mede daarom geen verwondering hoeft te wekken dat mensen uit de praktijk eerder warmlopen voor modieuze en populistische vormen van kennis. Deze verdienen het om serieuzer genomen te worden dan meestal het geval is. Dat er modes in het denken over management bestaan, roept wezenlijke, wijsgerige vragen op over organisaties en de mensen die er werken. Daarom is het jammer dat de meeste modieuze auteurs over dit onderwerp niet dieper op deze vragen ingaan. Een dergelijke bespiegeling zou kunnen leiden tot een kritiek van managementmodes. Volgens ten Bos zal een dergelijke kritiek echter weinig zinvol zijn als deze vanuit een utopische invalshoek komt. Hij vindt dat managementmodes nog te zwaar gebukt gaan onder dit utopisme en veel modieuzer zouden moeten worden.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding
1. Mode, utopie, personages en goeroes
2. Strategie en de wildgroei van realiteiten
3. Het verlangen naar leiders
4. Cultuur, metafoor en domesticatie
5. Wereldvreemdheid en escapisme
6. Hard werken, echt werken, vriendschap en vergetelheid
7. Ontsnappen aan de mode?
Literatuur
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan