
Lees verder
Prof. dr. Fred Korthagen is emeritus-hoogleraar onderwijskunde van de Universiteit Utrecht met als specialisaties opleiden, training en coaching.
Meer over de auteursHoe kunnen aangeleerde overlevingspatronen overstegen worden? 'Zijnsgericht coachen' helpt mensen om zich bewust te worden van ineffectieve gedragspatronen en zich te verbinden met hun authentieke kern.
Zo vinden zij een stevig anker in zichzelf, waarnaar steeds teruggekeerd kan worden. Hierdoor gaan mensen keuzes maken die echt bij hen passen. Dat leidt tot nieuw handelen in werk, studie of privéleven en tot een verdiepte bijdrage aan de omgeving. 'Zijnsgericht coachen' biedt handvatten en voorbeelden die direct bruikbaar zijn in de coachingspraktijk. Het vormt een bijzondere combinatie van praktijk en wetenschap, van oosters en westers denken.
De benadering van 'Zijnsgericht coachen' is gebaseerd op nieuwe psychologische theorieën, inzichten uit hersenonderzoek en moderne visies op persoonlijke en professionele groei. Het boek is gericht op begeleiders die diepgaand met mensen willen werken.
Fred Korthagen is emeritus hoogleraar onderwijskunde met als specialisaties opleiden, training en coaching. Hij publiceerde hierover vele artikelen en verschillende boeken, die in vele talen verschenen. Ellen Nuijten is Master of Human & Organizational Behavior. Zij werkt als (team)coach en trainer, met als specialisaties effectieve samenwerking en het activeren van het psychologisch kapitaal.
coachen coaching zijnsgericht coachen authenticiteit authentiek zelf persoonlijke ontwikkeling bewustzijn gedragspatronen disidentificatie mindfulness belemmerende patronen psychologie persoonlijke groei zijn transformatief leren contact zelfbewustzijn overlevingspatronen brein coachingsinterventies hier-en-nu ui-model resonantie inquiryoefeningen vasana's bewustzijnsverruiming niet-duaal bewustzijn psychologisch kapitaal liften lemniscaat oosterse filosofie westerse psychologie kernkwaliteiten hersenonderzoek compassie innerlijke belemmeringen traumaverwerking zelfregulatie mind being en becoming doorverwijzen boeddhisme inquiry presencing piekervaringen psychosynthese positieve psychologie identiteit eenheidsbewustzijn meditatie spiegelneuronen symboolopstellingen dissociatie inter-zijn geleide verbeelding geleide meditatie voice dialogue u-theorie gewaarzijn advaita vedanta alledaags bewustzijn universele kwaliteiten psycho-educatie loving kindness meditatie focusing neurowetenschappen teamcoaching spiritualiteit spontane beelden