Lees verder
Harry van de Pol is trainer, coach en inspirator. Hij geniet ervan als mensen de weg naar binnen gaan. Ontdekken wie zij zijn en wat zij willen. Om vervolgens ook tevoorschijn te komen. Aan ánderen te laten zien wie zij zijn.
Meer over Harry van de PolBasisboek luisteren en spreken
Helpen voor professionals
Gebonden Nederlands 2014 1e druk 9789081616720Samenvatting
·Waarom lukt het vaak niet om een ander te helpen?
·Wat bepaalt het effect van een gesprek?
·Hoe luistert en spreekt u zo dat u een ander helpt?
Veel professionals willen anderen helpen in hun ontwikkeling. Ondanks hun deskundigheid blijkt dat lastig. Wat bepaalt het effect van gesprekken? Hoe maakt u echt contact? Hoe gebruikt u de relatie als werkplaats? Wat betekent dat voor hoe u luistert en wat u zegt?
Harry van de Pol geeft heldere antwoorden. Gebaseerd op praktische ervaring en wetenschappelijk onderzoek naar wat helpt in gesprekken. Met veel herkenbare voorbeelden en oefeningen.
Harry is trainer en coach. In 2010 schreef hij 'Harthorend, luisteren voor professionals', dat werd genomineerd voor de prijs ‘Managementboek van het jaar’.
‘Topboek! Mijn eerste studieboek dat ook lekker leest. Dit gaat over mij. Persoonlijk geschreven en dagelijks toepasbaar, zeker nu ik stage loop. Dit boek ga ik er vaker bij pakken want hier gaat het om in mijn vak.’
Matthias Zandvliet, student Maatschappelijk Werk en Dienstverlening
‘Dit boek is methodiekoverstijgend. Het helpt je bouwen aan een fundament. Zo maak je contact met jezelf en de ander.’
Deja Bosch, docent & therapeut Christelijke Hogeschool Ede
‘Het luisteren waar Harry over schrijft, namelijk met respect en waardering, is een weldaad voor het geloof in eigen kunnen.’
Joseph Kessels, hoogleraar Universiteit Twente en Open Universiteit
‘Er is in het werkveld een sterke behoefte aan een boek als dit! Ook als begeleider van onze route naar Welzijn Nieuwe Stijl laat Harry ons ervaren hoe luisteren, spreken en doen samengaan.’
Jacqueline Beekman, regiomanager Combiwel
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Harry van de Pol
Inhoudsopgave
Dit helpt!
1. Helpen
1.1 Wat is helpen?
1.2 Wat helpt?
1.3 Professioneel helpen
2. Gesprek
2.1 Wat is iemand ontmoeten in een gesprek?
2.2 Hoe ontmoet je iemand?
2.3 Dialoog binnen ontmoeting
3. Relatie
3.1 Wat is een relatie?
3.2 Hoe bied je de ander een relatie als werkplaats?
3.3 Zorg voor veiligheid
Deel 2: Luisteren
4. Essentie van luisteren
4.1 Waarom wel of niet luisteren?
4.2 Wat is de essentie van luisteren?
5. Temperatuur van luisteren
5.1 De temperatuur van het luisteren
5.2 In het nu vrij geven
6. Stemmen inventariseren
6.1 Wat is meerstemmigheid
6.2 Leer gastvrij te zijn
7. Stemmen kleuren
7.1 Luisteren naar gevoel
7.2 Emoties als belangenbehartigers
7.3 Geven wat je aanvoelt en begrijpt
8. Stemmen integreren
8.1 Stemmen stevig maken
8.2 In dialoog brengen
8.3 Vrij kiezen
Deel 3: Spreken
9. Echte woorden spreken
9.1 Wanneer zijn je woorden echt?
9.2 Dicht bij de ander spreken
9.3 Dicht bij jezelf spreken
10. Helpen begrijpen en aanvaarden
10.1 Hoe help je iemand zichzelf te begrijpen en aanvaarden?
10.2 De zes vaardigheden
11. Helpen richting vinden en staan
11.1 Hoe help je de ander richting te vinden?
11.2 Hoe help je de ander te staan?
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan